Jaguar I-Pace kommer til Norge i August.
Jaguar I-Pace kommer til Norge i August. (Foto: Jaguar Land Rover)

Jaguar I-Pace

Nå er Jaguars første elbil lansert

I-Pace kommer til Norge i sommer.

Jaguar lanserte i går kveld sin første elbil, den kompakte SUV-en I-Pace. Bilen har vært kjent lenge, men det er først nå detaljene er spikret.

Bilen har et batteri på 90 kilowattimer, som skal gi en rekkevidde på 480 kilometer etter den nye og mer realistiske WLTP-kjøresyklusen. 

I-Pace er ingen diger bil, men den skal ifølge Jaguar ha god plass til fem passasjerer. Den rommer 1453 liter i bagasjerommet om du legger ned baksetet. Gjør du ikke det er det snakk om rundt 530 liter, og 27 liter under panseret.

Til sammenligning er bagasjerommet i Tesla Model X 745 liter med setene oppe, samt 187 liter under panseret.

Jaguar I-Pace er en kompakt SUV.
Jaguar I-Pace er en kompakt SUV. Foto: Jaguar Land Rover

Mindre

Ikke rart; I-Pace er betydelig mindre enn Model X, og har ytre mål 4,68 meter lang, 1,56 meter høy og 2,14 meter bred. Model X er tilsvarende 5,04 x 1,68 x 2,27 meter.

Trenger du hurtiglading kan I-Pace lades med 100 kilowatt-ladere. Det skal gi 80 prosent kapasitet fra null på 40 minutter. Har du bedre tid, er ombordladeren i stand til å levere 7 kilowatt.

Altså ikke de høyeste ladehastighetene, da Teslas stasjoner leverer 120 kilowatt, og CCS-ladere rundt om vil kunne levere 150 kilowatt etter hvert, for å forsyne nye biler som Audis kommende elbiler.

Kjapp

Motorene, det er to, leverer til sammen inntil 400 hestekrefter, og bilen går fra null til hundre på 4,5 sekunder. Det er kvikt, og Jaguar har valgt å sammenligne den med Tesla Model X i en video.

Utfordringen var å nå 100 kilometer i timen, og så bremse helt opp. Bilen som gjorde det på kortest avstand vant.

Og det ble overraskende nok I-Pace, i det vi bare kan anta var en fullstendig uhildet og objektiv test.

Bilen ser i all hovesak ut til å være lik konseptutgaven produsenten har vist frem til nå. Ikke overraskende, ettersom de skal ha produsert en hel del av konseptet allerede.

Fra 600.000 kroner

Den nye Jaguaren tilbys i tre utstyrsnivåer, hvor den billigste koster rett over 724.000 kroner. Den dyreste koster nær 830.000 kroner.

Produsenten oppgir imidlertid en startpris på knapt 600.000 kroner, så en billigere innstegsversjon blir altså tilgjengelig.

Interiøret i I-Pace.
Interiøret i I-Pace. Foto: Jaguar Land Rover

Bilen kan for øvrig leveres med tilhengerfeste, skriver DN.no. Det gjør det mulig å trekke inntil 750 kg. Altså betydelig mindre enn de 2,2 tonn som kan trekkes med Tesla Model X.

Samme avis skriver at bilen kommer til Norge i august, og at alle som har betalt depositum vil få bilen i år.

De som ikke har bestilt depositum kan nå bestille gjennom en forhandler. Men det spørs om ikke mange nå vil sette seg på gjerdet og se hva Audi presenterer under bilmessen i Geneve neste uke.

Her er det ventet at de skal presentere alle detaljene rundt sin første volumproduserte elbil, SUV-en e-Tron Quattro.

  • Les flere artikler om elbil.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)