Hybridskip

Nå er det rundt 50 hybridskip i verden

Solstad Farstad bygger om to forsyningsskip som vil spare 15-20 prosent drivstoff.

Solstad Farstad-skipet Normand Supporter i arbeid for Conoco Phillips på Ekofisk-feltet. Neste år blir det batterihybrid med 560 KWh batteripakke. Hybridsystemet leveres av Westcon Power and Automation.
Solstad Farstad-skipet Normand Supporter i arbeid for Conoco Phillips på Ekofisk-feltet. Neste år blir det batterihybrid med 560 KWh batteripakke. Hybridsystemet leveres av Westcon Power and Automation. (Foto: Solstad Farstad)

Solstad Farstad bygger om to forsyningsskip som vil spare 15-20 prosent drivstoff.

De to PSV-ene Normand Server og Normand Supporter skal installere batteripakke på 560 kWh som er godkjent som reservekraft, eller «spinning reserve», det vil si som back-up ved DP-operasjoner.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå