BULKSKIP PÅ LNG

Nå bygges også bulkskip med gassframdrift

Det koreanske rederiet Ilshin har bestilt et bulkskip på 50.000 dødvekttonn som skal bruke gass som drivstoff.

Finske ESL bestilte i november 2015 verdens to første bulkskip med gassframdrift. De blir på 25.600 dødvekttonn. Nå har koreanske Ilshin Logistics bestilt et bulkskip på 50.000 dwt med gassmotor.
Finske ESL bestilte i november 2015 verdens to første bulkskip med gassframdrift. De blir på 25.600 dødvekttonn. Nå har koreanske Ilshin Logistics bestilt et bulkskip på 50.000 dwt med gassmotor. (Bilde: ESL Shipping)

Det koreanske rederiet Ilshin har bestilt et bulkskip på 50.000 dødvekttonn som skal bruke gass som drivstoff.

Dermed er det tre bulkskip med gassframdrift under bygging i verden. Det kan innebære et trendskifte mot mer miljøvennlige bulkskip.

LNG i stedet for tungolje betyr vesentlig lavere utslipp av både klimagasser og helseskadelige stoffer. 

LNG-motorer har 25-30 prosent lavere CO2-utslipp, 80-85 prosent mindre NOx-utslipp og så å si ingen svovel- eller partikkelutslipp (avhengig av mix LNG/diesel).

Norge var første ute med LNG-drevne  ferger fra 2000 (MF Glutra) og deretter offshoreskip med LNG-motorer.

Eidesvik var først i 2003 med PSV-skipet Viking Energy. Deretter har det blitt rundt 50 norske skip med LNG-motorer. 

Norge har foreløpig i overkant av 50 prosent av verdens LNG-drevne flåte. Den posisjonen vil ryke ettersom stadig flere land hiver seg på og bestiller både passasjerferger, cruiseskip, oljetankere, containerskip og nå også bulkskip med gassmotorer.

Korea-ordre

Verdens første, store LNG-drevne bulkskip skal bygges av Hyundai Mipo Dockyard og leveres i fjerde kvartal 2017.

Skipet får en MAN B&W 6G50ME-CG.5-GI-motor, opplyser MAN Diesel & Turbo i en pressemelding. Det er en saktegående dual fuel-motor, det vil si at den også kan gå på flytende drivstoff.

Motoren og gassystem skal bygges på lisens og leveres av HHI-EMD. Skipet er leid inn av stålprodusenten POSCO for frakt av kalkstein.

Ny tanklegering

POSCO skal også levere LNG-tanken på 500 m3, som skal bygges med en mangan-stållegering og ikke den vanlige nikkel-stållegeringen eller aluminium.

Posco har fått godkjent sveiseprosesser og bygging av stål-mangan-tankene av Lloyd’s Register (LR) og andre sertifiseringsorgan til å være i henhold til den internasjonale gasskode (IGC). Tankene og utstyret skal tåle temperaturer på ned til -163 grader Celsius.

Ifølge LR og Posco kan mangan-ståltanker være et billigere alternativ enn en aluminium eller nikkel-stållegering (9 prosent nikkel). Det kan gjøre LNG mer attraktivt for nye skipssegment.

– Suksess med dette skipet kan være en trigger for andre. Blant annet kan bruk av stål-manganlegering i LNG-tanker i marine systemer være viktig. Denne kontrakten viser at det er gjort framskritt i å møte kostnader med nye tekniske framskritt, sier Lloyd’s Registers Korea-skef Jin-Tae Lee i en uttalelse på LRs nettsider. 

Finsk i førersetet

Finske ESL Shipping var først ute med å bestille verdens første LNG-drevne bulkskip.

I november 2015 bestilte rederiet to skip på 25.600 dødvekttonn fra Sinotrans & CSC Qingshan Shipyard i Kina.

De 160 meter lange skipene med isklasse Ice A1 skal frakte råvarer for SSAB i Østersjøen og Nordsjøen-området.

Levering er i første halvdel av 2018. Delta Marine har designet skipene.

Saktegående DF-motorer

 Ifølge ESL vil CO2-utslippene per transportert tonn gå ned med 50 prosent.

Skipene får de saktegående MAN-motorene 5G45ME-C9.5-GI  (dual fuel) med 7,250 MW effekt på propellakslingen.

Drivstofftanken er på 400 m3 på hvert skip. 

Skipene bygges med DNV GL-klassespesifikasjoner.

Det japanske verftet Oshima Shipbuilding har designet bulkskip med LNG-framdrift, men ingen ordrer er foreløpig bekreftet. Designet er godkjent av DNV GL. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå