Sletta bru ligger rett ved Eidsvolltunnelen på E6 på Romerike. Den er en av 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset i august 2022. Brua kan ikke forsterkes og må erstattes.
Brua ble gjenåpnet med begrenset last og sentrisk kjøring i begynnelsen av mai 2023.
Målet er at den skal bli ferdig i løpet av sommeren 2025. E6 forbi anleggsområdet må stenges i perioder, skriver Vegvesenet i en melding.
Den nye brua er en 61 meter lang tospenns bjelkebru i spennarmert betong. Den vil bestå av rundt 75 tonn armering og cirka 490 kubikkmeter betong.
Entreprenør Eiqon skal også rive fagverksbrua i tre.
Slik ser det ut for de andre av Vegvesenets fagverksbruer i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset:
- Skubbersenga bru over riksvei 2 i Eidskog kommune erstattes med ny bru.
- Statsrådvegen bru i Eidsvoll er forlenget til en annen kryssing, og brua beholdes som turveibru uten biltrafikk.
- Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru går begge over E6 i Eidsvoll kommune. De er stengt for trafikk, og må trolig erstattes med nye løsninger.
- Norsenga bru over E16 i Kongsvinger er åpnet for redusert last.
Disse tre bruene ble åpnet for trafikk i 2022: Tveit bru på E16 i Vang, Majorplassen bru over E134 i Kongsberg og Skytebanen bru over E6 i Grane.
E18 Vestkorridoren: Vil ha omstridt milliardvei tilbake i transportplanen