PROSJEKTER

Har bygget vei for under 50.000 kr. per meter: Mot ny E6-tidsalder på Helgeland

Det blir et tydelig og merkbart skille fra gammel til ny tid, når en strekning på 17 kilometer denne sommeren åpnes for trafikk mellom Mosjøen og Majavatn.

Nylagt asfalt da bildet ble tatt en måned før åpningen i juli. Her fra veien som går ved Storsvevvingsvatnen.
Nylagt asfalt da bildet ble tatt en måned før åpningen i juli. Her fra veien som går ved Storsvevvingsvatnen. Foto: Petter Jensen, Statens vegvesen
10. juli 2020 - 05:53

(Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 6 i 2020. Trykk her for å bestille abonnement på bladet.)

I fjor høst åpnet 12 kilometer mellom Kapskarmo og Svenningelv som den første parsellen av til sammen seks på den omfattende utbyggingen av E6 Helgeland sør. Her skal det til sammen skal bygges 57 kilometer riksvei over en strekning på 13 mil. Det gjenstår ti kilometer som ikke er startet opp mellom Svenningelv-Lien. Her venter man på klarsignal for oppstart.

Vis mer

Denne sommeren blir stadig mer ny vei overlatt til trafikantene. I månedsskiftet august/september åpnes de fire nordligste parsellene nord for Mosjøen, en samlet strekning på 29 kilometer.

Men først ut er strekningen på 18,4 kilometer mellom Lille Majavatn og Brenna, som blir åpnet i begynnelsen av første uka i juli bli åpnet. Den nye veien med 90-grense erstatter en av de verste strekningene på E6 mellom Oslo og Kirkenes. Smal og svingete har den buktet seg i det kuperte og skogkledde terrenget i Grane kommune.

– Dagens E6 er bygget videre på det som i gamle dager var riksvei 50, bare justert med litt breddeutvidelser her og der. Så dette er en veldig gammel vei som ikke tilfredsstiller dagens krav til en europavei, forteller Rainer Smedseng til Våre Veger.

Han er delprosjektleder på strekningen. Særlig for tungtransporten har riksveien til tider vært en prøvelse, og sjåførene kan dermed ha noe å se fram til.

 
Les også

Dette er milliardprosjektene

Uvanlig entreprenørkonstellasjon

Mye fjellsprengning har gitt mange skjæringer. Denne er fra nord for Kjerringsvatnen. <i>Foto:  Reid Lien, Statens vegvesen</i>
Mye fjellsprengning har gitt mange skjæringer. Denne er fra nord for Kjerringsvatnen. Foto:  Reid Lien, Statens vegvesen

Det er Hæhre Entreprenør som har stått for jobben. De har i sin tur vært totalunderentreprenør for Skanska, som har kontrakten på hele utbyggingen av E6 Helgeland sør. Løsningen, som er ganske uvanlig, har fungert godt, forteller Rainer Smedseng.

– I praksis har det fungert slik at det er Skanska som har kontrakten med oss og ansvaret for nødvendig samordning mellom oss som byggherre og underentreprenør. Hæhre har hatt sin egen prosjektledelse, og siden de har hatt en totalentreprise under Skanska, har de hatt egne konsulenter gjennom Aas Jakobsen og ViaNova. I det daglige har kommunikasjonen gått direkte mellom oss og Hæhre, men Skanska har hatt en representant med på alle møtene siden de har hovedansvaret.

– Vi har jo løst de fleste utfordringer på en grei måte, selv om vi i ettertid ser at  ting kunne vært gjort på en annen måte, oppsummerer byggherrens prosjektleder.

Det er lagt ut flere millioner tonn tunnelboremasser som inneholder sulfat og uran på anleggsområdet på Åsland.
Les også

Fikk ikke informasjon om uran og sulfat i Follobanenmassene – varsler mulig erstatningskrav

Mye fjellarbeid

Arbeidene i den nye veitraseen har stort sett bestått av mye sprengningsarbeider. Totalt 1,1 millioner kubikkmeter fast fjell er sprengt ut, og det meste er blitt brukt i veilinja.

Rette strekninger i nærmest uberørt natur preger den 18 kilometer lange strekningen på E6 Helgeland sør som går mellom Lille Majavatn og Brenna. <i>Foto:  Reid Lien, Statens vegvesen</i>
Rette strekninger i nærmest uberørt natur preger den 18 kilometer lange strekningen på E6 Helgeland sør som går mellom Lille Majavatn og Brenna. Foto:  Reid Lien, Statens vegvesen

– Resultatet er at det er blitt mange og høye fjellskjæringer, den høyeste er på rundt 20 meter, forteller Rainer Smedseng.

Han beskriver de geotekniske utfordringene nærmest som fraværende, og at det i tillegg til fjell har vært litt myr og silt å forholde seg til å grunnforholdene.

På strekningen er det bygget tre mindre bruer på mellom 20 og 30 meter hver, samt en kulvert som veien går gjennom og som er bygget for å gi tilgang for fritidsboliger og skogeiendommer. Asfalten er det Skanska Industrial Solutions som har produsert og lagt, fra sitt mobilverk som er plassert i Laksfors.

Mesteparten av arbeidene, om lag 12-13 kilometer av strekningen, har gått i jomfruelig terreng, og hensynet til trafikk har derfor ikke vært spesielt utfordrende.

Prosjektlederen er svært godt fornøyd med den jobben Hæhre Entreprenør har gjort på prosjektet.

– Ja, de har gjennomført et veldig godt prosjekt. Deres kunnskaper og øye for detaljer fortjener virkelig skryt, sier prosjektlederen.

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

Billig og bra!

Rainer Smedseng forteller at denne parsellen av E6 Helgeland sør har en totalkostnad på rundt 460 millioner kroner.

Det betyr at de har bygget den nye 8,5 meter brede riksveien med fartsgrense på 90 km/t svært billig.

 Kart over strekningen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
 Kart over strekningen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– For tre år siden stipulerte Vegdirektoratet kostnaden for å bygge en vei i denne klassen til å koste rundt 100.000 kroner pr løpemeter. Her på Helgeland sør bygger vi for 40.000-50.000 kroner pr meter. Det skyldes først og fremst bruken av såkalte veiutviklingskontrakter, der entreprenøren prosjekterer og finner løsninger som både er til fordel for byggherre og entreprenør. Det er en billig, men ny vei med høy kvalitet vi har bygget her. Den skal kunne levere og tjene folk og næringsliv i mange år, slår delprosjektleder Rainer Smedseng fast.

Grafikk som viser området som er omfattet av farevarselet i forbindelse med ekstremværet “Ingunn” . Foto: Meteorologisk institutt / NTB
Les også

Rødt farevarsel: Venter uvanlig stor skade på bygg, infrastruktur og strømnett

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.