Maritim

Millionstøtte til fem hydrogenprosjekter: – Sikrer forsyningen langs norskekysten

Enova har tildelt over 777 millioner kroner til hydrogenproduksjon til norsk skipsfart.

Hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen med Enova-støtte.
Hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen med Enova-støtte. Foto: Enova
5. nov. 2024 - 10:44

Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart, og tirsdag ble fem prosjekter for hydrogenproduksjon tildelt millionstøtte fra statlige Enova.

Det fremgår av en pressemelding fra Enova.

Målet med satsingen er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge, og at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk, opplyses det.

– Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, i pressemeldingen.  

Disse prosjektene får støtte

  • Hydrogenanlegg i Slagentangen i Vestfold: Green H i samarbeid med Grieg Edge og Esso Norge. Støttebeløp: 144,11 millioner norske kroner.
  • Hydrogenanlegg i Egersund i Rogaland: Kaupanes Hydrogen, eid av Hydrogen Solutions, Dalane Energi og Eigersund Næring og Havn. Støttebeløp: 206 millioner norske kroner.
  • Hydrogenanlegg i Florø i Vestland: HyFuel, eid av Hydrogen Solutions, Fjord Base og Sogn og Fjordane Energi. Støttebeløp: 180 millioner norske kroner.
  • Hydrogenanlegg i Kristiansund i Møre og Romsdal: Green H. Støttebeløp: 118, 66 millioner norske kroner.
  • Hydrogenanlegg i Bodø i Nordland: Green H Bodø. Støttebeløp: 128,65 millioner norske kroner.

– Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier han.

Anleggene skal kunne levere hydrogen til markedet fra år 2027.

– Dette er pionerer som går i front for hydrogen, og sikrer forsyningen langs norskekysten. Det vil sikre grunnlaget for at hydrogen kan utvikle seg til å bli et drivstoff mange kan ta i bruk, sier Nakstad.

40 tonn hydrogen per dag

Prosjektene vil gi en samlet produksjonskapasitet på 120 MW – det tilsvarer rundt 40 tonn hydrogen per dag.

– Den norske maritime sektoren går foran, nok en gang, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap) i meldingen. 

– Disse prosjektene kan kutte utslippene i Norge, men vil også bidra til omstillingen i resten av Europa og verden, sier han.

Oversikt over de fremtidige hydrogenpunktene langs kysten. Foto:  Enova
Oversikt over de fremtidige hydrogenpunktene langs kysten. Foto:  Enova

Samlet vil prosjektene som har fått støtte under Enovas satsing, nå og i 2022, bidra til en utslippsreduksjon på 200.000 tonn CO2 per år, heter det av meldingen. 

– Det vi gjør for å utvikle utslippsfrie løsninger for maritim transport her hjemme vil kunne ha betydning langt utenfor våre grenser, sier energiminister Terje Aasland (Ap) i meldingen. 

Det tilsvarer 5,5 prosent av de nasjonale utslippene fra sjøfart og fiske på 3,66 millioner tonn CO2 per år, ifølge SSB-tall fra 2022. 

– Lykkes vi med disse første prosjektene og utslippskuttene, har vi banet vei for vesentlige utslippskutt fremover, sier målansvarlig for hydrogen i Enova, Sigmund Størset.

Utslippsreduksjonen forutsetter at det investeres i tilsvarende antall fartøy, for å kunne ta i bruk hydrogenet, opplyses det. 

Hydrogenanlegget i Florø skal ligge på oljeforsyningsbasen Fjordbase.
Les også:

To nye hydrogenanlegg klar til bygging

Infrastruktur for ammoniakk

Enova har tidligere varslet at det vil komme et tilsvarende program for støtte til bunkringsanlegg for ammoniakk til skipsfarten langs kysten.

– Dette støtteprogrammet vil være en viktig del av satsing, og vi arbeider med programmet nå, sier Størset.

– Vi planlegger med å legge ut foreløpige programkriterier for innspill fra markedet i løpet av første kvartal 2025, og at programmet endelig lanseres i løpet av andre kvartal, sier han. 

I desember i 2023 varslet Enova en kraftig styrking av satsingen innen hydrogen og ammoniakk som drivstoff i maritim sektor.

Gjennom nye støtteprogram for både produksjon og infrastruktur for hydrogen, infrastruktur for ammoniakk og støtte til hydrogen- og ammoniakkfartøy.

Målet med satsingen i sin helhet er å realisere de første fungerende verdikjedene for både hydrogen og ammoniakk som drivstoff i Norge. 

Administrerende direktør Hege Økland i Iverson Efuels er glad for at reguleringsplanen for fabrikkområdet er godkjent av kommunen.
Les også:

Sauda: Godkjenner ammoniakkfabrikk

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.