Mählers presenterer nå modellen DPM (DiagonalPlog Modul). Det skal være en unik og fleksibel diagonalplog som er bygget for å holde veien helt ren for snø og slaps.
Det er en helt nyutviklet konstruksjon med fleksible skjærholdere i polyuretan, som kan fås i ulike hardheter og som enkelt byttes ut for å passe til underlaget som skal brøytes. Kombinert med individuelt opphengte slapsskjærkassetter gjør det at plogen også brøyter rent på ujevne veier, skriver Mählers i en pressemelding.
Snø og slaps byr på utfordringer for tradisjonelle snøploger med stålskjær som følger plogens linje. Ved den minste ujevnhet i veibanen går snøen og slapsen under skjæret og blir liggende igjen, siden skjæret rir på det høyeste punktet. Det betyr økt risiko for slaps- og vannplaning for trafikken, samt ujevn slitasje av skjæret.
![Samkjøring, kollektiv mobilitet, grønne løsninger og andre trender var temaene da folk som jobber med kollektivtrafikk var samlet i Helsinki.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844819/Skjermbilde%25202024-06-13%2520kl.%25201.24.11%25E2%2580%25AFpm.png)
Flere byer vil presse bilene ut av sentrum
Fleksible skjærholdere
Et nyutviklet parallellogram gjør at plogen følger underlaget svært godt. Kombinert med fleksible skjærholdere og individuelt opphengte slapsskjærkassetter klarer DPM å brøyte rent også på ujevne veier. DPM har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader og kan også utstyres med en sideforskyvningsfunksjon på pluss/minus 400 mm i hver retning. Føreren kan da øke plogbredden ved å skyve ut frontplogen slik at den flukter med sideplogen.
![Plogen har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader. <i>Foto: Sten Stromgren/Mählers</i>](https://images.gfx.no/290x/2636/2636617/DPM_1.jpg)
– Jeg kan også tenke meg at sideforskyvningen vil falle i smak hos de som må kjøre rundt hindringer som rabatter og lignende, sier Frida Östman i pressemeldingen. Hun kjører for Fjällsjö Åkeri og er en av Mählers flittigste testpiloter.
– De utskiftbare gummielementene som holder stålet, kan tilpasses nøyaktig til veitypen og forholdene som råder, og dette gir en «rolig» plog som ikke hopper over ujevnhetene, sier Frida.
![Et plusshus er et bygg som produserer mer energi enn det bruker i løpet av et år. Solceller kan være en god hjelp for å klare det.](https://images.gfx.no/130x87/2828/2828135/foto%2520Knut%2520Bj%25C3%25B8rheim.jpg)
5 spørsmål og svar om plusshus
Fås i tre bredder
DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm. Modulkonstruksjonen betyr at kunden kan få en diagonalplog med mantel i metall eller plast, eller at den bygges som en såkalt kombinasjonsplog som kaster snøen like godt til høyre som til venstre.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
![Fleksible polyuretanskjærholdere følger veibanen. <i>Foto: Sten Stromgren/Mählers</i>](https://images.gfx.no/290x/2636/2636618/DPM_3.jpg)
Sikkerhetsmessig holder DPM samme standard som Mählers øvrige ploger, med fjærende og utløsende skjærholdere som gir etter ved påkjøring av faste hindringer i veibanen. Den nye plogen har vært under testing vinteren 2019/20, og den selges nå som serieprodusert versjon.
Tilbehør: Hjul eller slitesko, samt mulighet for sideforskyvning på pluss/minus 400 mm.
![Kitemill utvikler flygende kiter eller drager som er festet til en bakkestasjon med en vinsj. De kan ta seg inn i sterke vinder i opptil 800 meter.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839016/20221122_160403%2520conv.jpg)
Godkjenner å bruke drager til vindkraft – norske gründere jubler