FRYKTER ENERGIMANGEL: EU importerer 96 prosent av oljen de trenger. EU-kommisjonens generaldirektør for transport frykter ustabile leveranser. - Utsetter vi å handle kan vi i nær fremtid bli tvunget til å redusere all vår mobilitet drastisk, sier Marjeta Jager. (Bilde: Illustrasjonsfoto)

– Må redusere oljeavhengigheten

  • Olje og gass

EU-landene importerer 96 prosent av oljen de trenger, og i fjor kostet det 210 milliarder euro (ca. 1650 mrd. kroner eller halve det norske oljefondet).

Nå advarer EU-kommisjonens generaldirektør for transport og mobilitet at det er et feilgrep å vente med å redusere denne oljeavhengigheten.

– Utsetter vi å handle kan vi i nær fremtid bli tvunget til å redusere all vår mobilitet drastisk og importere tekniske løsninger fra andre deler av verden, sier generaldirektør Marjeta Jager på en konferanse som partiet De Grønne holdt sammen med peak oil-organisasjonen ASPO i Europaparlamentet i går, ifølge nettstedet Euractiv.

Les også: Støtter peak oil-rapport

Må ha mobilitet

Det internasjonale energibyråets sjeføkonom Fatih Birol gjentok i forrige uke at verdens råoljeproduksjon nådde toppen i 2006, noe han sa til Teknisk Ukeblad allerede i høst:

Les saken: Det internasjonale energibyrået:<br/> Råoljen er over toppen

Nå har peak oil-debatten nådd Europaparlamentet. Peak oil er et begrep for tidsrommet hvor verdens oljeproduksjon går fra å øke til å falle. For konvensjonell råolje skjedde dette i 2006. Det betyr ikke at det ikke er nok olje og gass i bakken, men at det vil koste mer og mer å hente den opp, og det vil bli vanskelig å hente den ut raskt nok til å tilfredsstille verdens energihunger. Akkurat nå bruker verden rundt 87-88 millioner oljefat per dag, og etterspørselen ser bare ut til å øke.

Nå har peak oil-debatten nådd Europaparlamentet. Peak oil er et begrep for tidsrommet hvor verdens oljeproduksjon går fra å øke til å falle. For konvensjonell råolje skjedde dette i 2006. Det betyr ikke at det ikke er nok olje og gass i bakken, men at det vil koste mer og mer å hente den opp, og det vil bli vanskelig å hente den ut raskt nok til å tilfredsstille verdens energihunger. Akkurat nå bruker verden rundt 87-88 millioner oljefat per dag, og etterspørselen ser bare ut til å øke. OPP TRAPPEN: Verden ser ut til å klatre opp en trapp som gir vedvarende høy oljepris. EU er bekymret, og frykter for frakten av varer og mennesker. Graf fra Total. Kjetil Malkenes Hovland

Frykter 170 dollar fatet

– Eksisterende felter faller så raskt at for å holde oss på dagens produksjonsnivå de neste 25 årene må vi finne fire nye Saudi-Arabia, gjentok Birol i forrige uke, ifølge Euractiv, som legger til at Birol forventer at oljeprisen vil øke med en tredjedel i løpet av tre år.

Får han rett, vil dagens oljepris på 125 dollar fatet øke til nærmere 170 dollar. Men spekulasjonene gjøres vanskelige av at det er usikkerhet om reservene til en del stater, blant annet en av verdens største produsenter, Saudi-Arabia. Wilileaks-lekkasjer viser at amerikanske diplomater frykter at saudiske reserver er overvurdert med opptil 40 prosent.

Les saken: Saudi-Arabias olje overvurdert

– Ligner finanskrisen

Risikoen for en kommende peak oil ligner på boblene som førte til finanskrisen i 2008, ifølge peak oil-aktivist og tidligere regjeringsrådgiver i Storbritannia Jeremy Leggett, som også driver den største britiske solcellebedriften Solar Century. Han er også medlem i peak oil-gruppen UK Industry Taskforce on Peak Oil and Energy Security, som har en rekke større britiske industribedrifter som medlemmer.

– Vår verste frykt er at dette vil bli opplevd som en slags energi-hungersnød som – i en verden hvor alt leveres akkurat i tide – kan slå ned overraskende fort, sier han.

Les også: – Trenger peak oil-plan

Europeiske land er pålagt å ha større oljelagre enn før, gjennom Oljelagerdirektivet fra 2009. Det styrker evnen til å takle energimangel, påpeker lederen for kull- og oljeavdelingen i EUs energidirektorat, Jan Panek. Han tror det kan bli flere tilfeller av oljemangel.

– Vi har ikke hatt mange i fortiden, men kan få flere i fremtiden, sier han. – Det er usikkerhet om oljereservene og tilgjengeligheten på olje i markedet.

Oljelagerdirektivet sier at medlemslandene i EU må ha oljelagre som tilsvarer 90 dagers nettoimport eller 61 dager innenlandsk forbruk. Direktivet inneholder også regler for hvordan man skal takle en eventuell oljemangel.

Les også:

– Drikker opp champagnen

Pengefondet: <br/> Ikke nok olje

Absolutt alt blir dyrere

– Oljeprisen vil bli høyere

Transport etter oljens tid

Kan mangle 110.000 TWh

Tror på fossil vekst

Frykter nye oljekriser