ELBIL

Lucid Air lanseres neste måned

Får en rekkevidde på over 800 kilometer.

Lucid Air skal lanseres i produksjonsutgave om en knapp måned.
Lucid Air skal lanseres i produksjonsutgave om en knapp måned. Foto: Lucid Motors
Marius ValleMarius ValleJournalist
12. aug. 2020 - 17:00

Lucid Air er en av mange utfordrere til Tesla. Nå melder selskapet at deres første modell, Lucid Air, skal lanseres 9. september.

Bilen har vært kjent i flere år, men nå nærmer produksjonsutgaven seg. Bilen får en rekkevidde på 832 kilometer på en opplading. Dette etter den amerikanske EPA-kjøresyklusen. Lucid Air skal med dette bli elbilen med lengst rekkevidde.

Det er ikke bare et stort batteri som gir lang rekkevidde. Også drivlinje og batteriarkitekturen skal bidra til spesielt god energieffektivitet. Dette er utviklet av Lucid selv, hevdes det.

Lucid har, via sin teknologiavdeling Atieva, siden 2018 levert batterier til bilene i Formel E-serien. Det er denne teknologien de har tatt videre til sin personbil. Batteriet er et 900 volt-system, men ytterligere spesifikasjoner er ikke kjent.

ACV-30 med ubemannet kanontårn (RT20) fra Kongsberg Defence & Aerospace.
Les også

Tester nye amfibiske kjøretøy med kanontårn fra Kongsberg

En bedre Model S

Bilen er bygget på egenutviklet drivlinje. <i>Foto:  Lucid Motors</i>
Bilen er bygget på egenutviklet drivlinje. Foto:  Lucid Motors

Lucid-sjef Peter Rawlinson var i sin tid sjefingeniør hos Telsa, og var med på å realisere Tesla Model S. Han har senere sagt at Lucid Air er en bil som fikser feilene med Model S.

Lucid Motors het tidligere Atieva, og endret navn i 2016. Selskapet ble grunnlagt i 2007, og jobbet den gangen med å utvikle elbilbatterier og elektriske drivlinjer på vegne av andre bilprodusenter.

I 2016 viste de for første gang frem sin teknologi, ved å utstyre en Mercedes varebil med sin egenutviklede drivlinje. Demonstrasjonsplattformen ble kalt «Edna», og kunne nå 100 kilometer i timen på 3,1 sekunder.

Lucid Air skal kunne nå 100 kilometer i timen på under 2,5 sekunder, og ha en toppfart på over 320 kilometer i timen.

Bilen er allerede mulig å forhåndsbestille i Norge, mot et reservasjonsbeløp på 8900 kroner. Det er ikke kjent når bilen vil leveres i Norge, eller hva prisen blir. 

Seniorforsker Petter Arnesen i Sintef ser frem til pilotforsøket med veiprising i Oslo og Trondheim til våren.
Les også

Undersøkelse: Teknologiorienterte bilister aksepterer veiprising

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.