Elektrisk lastebil Scania

Lastebilen er ekstremt tung, ekstra lang – og skal gå på strøm

Et gigantisk kjøretøy har redusert selskapets kostnader og utslipp. Svenske Jula Logistics har nå bestilt erstatteren av Scania – en superlang og tung elektrisk lastebil.

Siden 2015 har Jula Logistics benyttet seg av en 32 meter lang lastebil som trekker to containere, noe som ikke er mulig på kontinentet. Det har kuttet energiforbruket per kilo gods med 70 prosent. Nå skal lastebilen bli elektrisk.
Siden 2015 har Jula Logistics benyttet seg av en 32 meter lang lastebil som trekker to containere, noe som ikke er mulig på kontinentet. Det har kuttet energiforbruket per kilo gods med 70 prosent. Nå skal lastebilen bli elektrisk. (Foto: Scania)

Et gigantisk kjøretøy har redusert selskapets kostnader og utslipp. Svenske Jula Logistics har nå bestilt erstatteren av Scania – en superlang og tung elektrisk lastebil.

  • Motor

På kontinentet er lastebilene begrenset til å frakte en enkelt container på litt over 12 meter, med en maksvekt på 40 tonn. Men Sveriges lovverk er mer liberalt, og sjåførlønnen er en stor del av transportørenes utgifter. Det betyr at du tjener godt for hver ekstra kilo som pakkes inn i lastebilen.

Svenske Jula Logistics har tatt dette til etterretning. Siden 2015 har de brukt en Scania-lastebil som er 32 meter lang, og dermed kan ta to containere. Totalvekten med last og henger er på det meste 64 tonn.

Færre daglige kjøringer de rundt seks milene mellom omlastingssentralen i Falköping og lageret i Skara skal ha gitt en energibesparelse per transportert enhet på 70 prosent.

I tillegg til inntjente kroner betyr dette også 70 prosent mindre utslipp per kilo gods. Nå vil også familiebedriften elektrifisere. Derfor har de henvendt seg til Scania med en uvanlig bestilling, skriver produsenten i en pressemelding. Det er en elektrisk lastebil med samme lengde som forgjengeren. Scania sier ikke hvor mye den vil veie, men den blir tung.

Kjempen skal bare være begynnelsen på Jula Logistics sin elektrifisering.

Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.

Les også

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå