I 2020 skiftet Vegvesenet ut deler av veifyllingen til E6 mot Snåsavatnet ved Langnesberga. Da var det oppdaget utvasking av fyllingen.
Nå skal mer av veien i dette problemområdet sikres mot utvasking og erosjon. Dessuten trengs det skredsikring.
![Det har rast ved Langnesberga rett som det er. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2753/2753719/Ras%2520E6%2520Langnesberga.jpg)
Prosjektet gjennomføres som en utførelsesentreprise. Ifølge Vegvesenet omfatter det sikring av eksisterende bergskjæringer, samt sikring mot skred med 700 meter med steinspranggjerder. Og: 1400 m2 av veifyllingen mot Snåsavatnet skal sikres mot erosjon.
Strekningen ligger mellom Snåsakroa og Oldervika. E6 har her fartsgrense på 80 km/t og ÅDT på cirka 2400. Andel lange kjøretøy er 29 prosent.
Planen for trafikkavvikling under arbeidene går ut på at E6 stenges fra klokka 18 til 6, og trafikk ledes/skiltes via fylkesvei 17 og 760.
Sluttdato er satt til 31. oktober i år.
Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 23. januar, og tilbudsfrist er 15. februar.
![Marius Botten, med den nye D-blokka der statsministeren får sitt kontor, i bakgrunnen. – Vi skal bygge kontorer med sikkerhet, ikke festninger, sier han om store glassflater.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838126/original.jpg)
Vindusglasset tålte TNT-eksplosjon