E16 Eggemoen-Olum

Kuttet CO2-utslippene fra asfalt med 40 prosent - og da blir det bonus

Klimavennlige materialvalg på ny E16 i Jevnaker reduserte utslippene av klimagasser fra prosjektet fra asfalt med 40 prosent og fra betong med 20 prosent.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svingte øksa og kuttet snora på ny E16 i Jevnaker med assistanse fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Skanska-direktør Ståle Rød.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svingte øksa og kuttet snora på ny E16 i Jevnaker med assistanse fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Skanska-direktør Ståle Rød. Foto: Per Kollstad
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. des. 2021 - 13:25

Veiprosjektet i Jevnaker var det første hvor Statens vegvesen stilte krav om klimabudsjett og klimaregnskap. Kontrakten med Skanska ble underskrevet før jul 2019, skriver Vegvesenet i en melding.

Samtidig som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tirsdag åpnet veien, et halvt år før tiden, la Skanska fram et foreløpig klimaregnskap. Det viser svært gode resultater sammenlignet med kravene som ble stilt i kontrakten. Dermed må Vegvesenet betale ut klimabonus til Skanska.

– Resultatene fra Jevnaker viser at det er mulig med store klimagasskutt i veiprosjekter. Nå skal vi ta med erfaringene fra Jevnaker i det videre klimaarbeidet til Statens vegvesen, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Utslipp fra veitrafikk og veibygging er en av de store driverne av klimagassutslipp. Samtidig er Statens vegvesen Norges største landbaserte byggherre. Reduserte klimagassutslipp er et av toppmålene til Vegvesenet.

– Det er svært viktig at vi jobber målrettet slik at entreprenørene velger anleggsmetoder som kutter utslipp av CO2, sier Dahl Hovland.

NCC legger prøveasfalten på E39 ved Søvatnet i Heim kommune.
Les også:

På 430 meter av E39 tester Vegvesenet en ny asfalttype

Stål, betong og asfalt

Da kontrakten på Jevnaker ble lyst ut i mars 2019, stilte Vegvesenet krav om at entreprenøren skulle velge maskiner, utstyr, materialer og løsninger som gir lavere klimagassutslipp. I tillegg ble det stilt spesifikke krav om bonus og trekk for betong og asfalt.

Produksjon av asfalt og betong fører til store utslipp av CO2. Skanska har brukt 94.000 tonn asfalt og 47.000 tonn betong med lavere CO2 utslipp i produksjonen. Det har kuttet utslippene av CO2 med 2.825 tonn sammenlignet med kravene i kontrakten.

Lasse Stentorp Haugen med bilskilt i resirkulert aluminium.
Les også:

Nye bilskilt: Forskjellen er stor, men usynlig

Kortere bru

Et viktig grep for å redusere utslippene fra betong, var å redusere lengden på Svenådalen bru med 75 meter til 375 meter. Dette ble gjort med å bygge opp en større steinfylling med sprengstein fra prosjektet.

– Den mest klimavennlige betongen er den som ikke brukes, sier Andreas Olaus Harstad.

Han har ansvar for bærekraft og miljø i Skanska Anlegg, og har jobbet tett på den daglige ledelsen av vegprosjektet i Jevnaker.

Skanska har i tillegg til betong og asfalt gjort klimavennlige valg for stål. Entreprenøren har brukt 2.500 tonn armeringsstål. Halvparten er norsk stål som er produsert med fornybar energi og et lavere klimafotavtrykk.

Axel Aloccio på trappen utenfor Oslo tinghus i vinter, da de forsøkte å mekle frem en løsning i saken.
Les også:

Helikopterprodusent hardt ut mot Norge: – Sjokkerende

Dieselkutt

Skanska har også redusert bruk av diesel i prosjektet. Det har de gjort ved å bruke dumpere i stedet for lastebiler, dele opp veiprosjektet i fire parseller, og planlegge mest mulig intern transport.

Ved å separere miljøfiendtlig alunskifer fra friskt berg, kuttet Skanska også transport av 3.000 lastebillass med blandingsmasser til spesialdeponi utenfor Holmestrand.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Made in Norway er blitt et konkurransefortrinn
Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

God holdbarhet

Delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen i E16 Eggemoen-Olum-prosjektet mener det er viktig å velge materialer med god varighet. De kan være dyrere i innkjøp, men er rimeligere over tid, samtidig som det gir mindre CO2-utslipp. Kvaliteten på lavkarbonbetong og lavtemperatur asfalt er minst like god som de tradisjonelle materialene.

– Det er lite klimavennlig å velge billige materialer som gjør at vi må asfaltere oftere, eller bytte rekkverk tidligere enn nødvendig på grunn av dårlig holdbarhet, sier Karlsen.

Binder CO2

Karlsen legger også vekt på at entreprenøren har dyrket og forbedret 60 mål dyrka mark til erstatning for dyrka mark som er lagt under asfalt.

- Vi planla veien slik at vi har redusert arealbruken til veien på strekningen. Grønt gress og annen vegetasjon binder mye CO2, sier Karlsen.

OPS-prosjektet Hålogalandsvegen går ut på å bygge 82 kilometer ny vei mellom Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland.
Les også:

Endelig åpning i en kinkig tunnel

Åpner halvt år før tiden

De gode klimaresultatene ble lagt fram på et digitalt klimaseminar på Facebook i forbindelse med veiåpningen tirsdag.

Vegen åpnet et halvt år tidligere enn planlagt. Det er flere årsaker til dette:

  • Godt arbeid før kontrakten ble lyst ut.
  • God planlegging av byggearbeidet
  • Effektiv gjennomføring av anleggsarbeidet.
  • Godt samarbeid mellom Vegvesenet og Skanska hele veien
  • Tidlig vår 2021 og to og milde høster i 2020 og 2021.
Equinor-sjef Anders Opedal kan ikke garantere for at det blir noen flere elektrifiseringsprosjekter på sokkelen. Det til tross for at verken selskapet eller bransjen som helhet ligger an til å nå klimamålene.
Les også:

Gir ingen garantier for det siste kraft fra land-prosjektet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.