KARRIERE

Kun tre har sluttet i Lundin de siste årene. Og en har kommet tilbake

Feil fokus: Hodejeger Helge Kristoffersen mener lønnsspiralen i oljebransjen skyldes at selskapene overbyr hverandre for å få tak i folk i stedet for å sikre at de ansatte blir værende.
Feil fokus: Hodejeger Helge Kristoffersen mener lønnsspiralen i oljebransjen skyldes at selskapene overbyr hverandre for å få tak i folk i stedet for å sikre at de ansatte blir værende. Bilde: OKH
20. okt. 2013 - 08:22

Norske oljelønninger er blant de høyeste i verden, og bransjen sliter med å bremse lønnsveksten.

Partner i hodejegerfirmaet Mosaique, Helge Kristoffersen, mener bransjen har seg selv å takke for den økende lønnsspiralen.

– Mange selskaper klager over at de må de må tilby stadig høyere lønninger for å tiltrekke seg folk. Men de bør heller fokusere mer på å beholde de folkene de allerede har, sier Kristoffersen.

Overbyr hverandre

Han sier det skapes en stadig økende lønnsspiral når selskapene prøver å overby hverandre.

– Selskapene bør ikke fokusere så mye på personer som bare er opptatt av å få høyest mulig lønn. Disse vil alltid få et nytt og bedre tilbud av noen andre. Men det er mange som er opptatt av at jobben skal være meningsfull og spennende. Dette er veldig verdifulle ansatte, sier hodejegeren.

Les også: Disse teknologtopplederne tjener mest

– Inkluderes ikke

Ifølge Kristoffersen er det mange selskaper som ikke følger opp de ansatte og sørger for at de får medvirke i prosesser.

Han forteller at han kjenner til en rekke tilfeller hvor nyansatte har sluttet fordi jobben ikke svarte til forventningene.

– Flere opplever at de ikke får de arbeidsoppgavene de var forespeilet. Og vi hører eksempler på personer som slutter i jobben fordi de ikke blir inkludert i prosesser. Det er synd at man kaster bort kompetanse på den måten, sier Kristoffersen.

Les også: Dette sjekker arbeidsgiveren før du får jobben

Gjør som Lundin

Han understreker at noen selskaper er mye bedre enn andre til å holde på de ansatte.

Det suksessrike oljeselskapet Lundin har ansatt flere hundre personer i Norge de siste årene. Bare tre har sluttet, og den ene har allerede kommet tilbake igjen.

– Flere bør se nærmere på hva Lundin gjør for å holde på de ansatte. Det er et veldig spennende selskap som gir de ansatte tillit og medvirkning, sier han.

Lundin-sjef Torstein Sanness sier at han legger stor vekt på at de ansatte skal trives.

– Vi gir våre medarbeidere stor tillit, og jeg mener det er en viktig forklaring til at de trives. De får raskt ansvar og må løse oppgavene de får relativt selvstendig. Samtidig vet de at de er en del av en større organisasjon. Vi verdsetter åpenhet, og det er noe vi praktiserer hver dag. Har man tatt en feil beslutning, så lærer vi av det. Jeg sier alltid: «Det er bedre å ta fem beslutninger hvor en blir feil, enn å ikke ta noen. Bare man lærer av den ene som ble feil», sier Sanness til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at han tror at trivselen øker fordi Lundin har en relativt flat organisasjon.

– Det er kort vei til meg eller de andre i ledelsen. Min dør er alltid åpen, sier Sanness.

Ikke hjemmekontor

Men heller ikke Lundin slipper unna med å betale lavere lønninger til de ansatte.

– Vi er nok konkurransedyktige på lønn, men ved ansettelser ser vi etter medarbeidere som kan passe hos oss, hvor lønn i seg selv er et mindre viktig tema. Vi gjør det også klart at her må alle komme på kontoret hver dag og dra lasset sammen. Vi praktiserer ikke hjemmekontor, understreker han.

Les også:

Bilmekaniker? - Velkommen til oljebransjen

Hun har vært sjef for 70 menn siden hun var 28 år gammel

Ikke skriv under denne kontrakten  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.