Avgifter i statsbudsjettet

Kraftig hopp i CO₂-avgiften – og dyrere bensin og diesel

Regjeringen ønsker å følge opp sin klimaplan med å øke CO₂-avgiften med 28 prosent.

– Hvis det blir for mange unntak fra klimaavgiftene, står vårt viktigste klimavirkemiddel i fare for å miste effekten, mener klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
– Hvis det blir for mange unntak fra klimaavgiftene, står vårt viktigste klimavirkemiddel i fare for å miste effekten, mener klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V). (Foto: Eirik Helland Urke)

Regjeringen ønsker å følge opp sin klimaplan med å øke CO₂-avgiften med 28 prosent.

I forslaget til statsbudsjett økes avgiften fra 591 til 766 kroner i 2022. Dette tilsvarer 28 prosent utover prisjusteringer.

– Denne økningen er et kraftig taktskifte i norsk klimapolitikk, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i en pressemelding.

I forslaget til nytt statsbudsjett ønsker regjeringen ikke lenger å skjerme prisen på bensin og diesel fra økningen i CO₂-avgiften.

«Regjeringen ønsker ikke lenger å kompensere øken i CO₂-avgiften med en reduksjon i veibruksavgiften», heter det i en pressemelding fra regjeringen.

– Hvis det blir for mange unntak fra klimaavgiftene, står vårt viktigste klimavirkemiddel i fare for å miste effekten, mener Rotevatn.

– Helt nødvendig

Miljøstiftelsen Zero er glad for avgiftsøkningen.

– Økt CO₂-avgift er helt nødvendig, og må ikke tukles med. Gjennomhulling av CO₂-avgiften er ikke treffsikker fordelings- eller distriktspolitikk, og det håper jeg den nye regjeringen er enig i, sier leder Sigrun Gjerløw Aasland.

Hun mener avgiften må gi en reell økning i prisen på utslipp, og heller kombineres med andre tiltak som kan sikre en rettferdig sosial og geografisk fordeling av kostnader, som sektorvise CO₂-fond.

– For eksempel haster det å få på plass et CO₂-fond for transportsektoren, som kan utløse  raskere utrulling av utslippsfri godstransport. NHO og næringslivet står klare til å ta på seg forpliktelser om klimakutt, og det trenger vi nå, sier Aasland.

Saken er oppdatert etter første publisering.

Les også

Kommentarer (20)

Kommentarer (20)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå