E6 HELGELAND

Kontrakten er signert: Begynnelsen på slutten for E6 Helgeland

Gigantprosjektet avsluttes der det startet. Vegvesenet har inngått byggekontrakt på den siste biten av E6 Helgeland.

 Ringen er sluttet: I 2010 bygde Johs. J. Syltern den aller første strekningen på gigantprosjektet E6 Helgeland. Nå har entreprenøren påtatt seg oppdraget med å bygge den siste delen av prosjektet, E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn.
Ringen er sluttet: I 2010 bygde Johs. J. Syltern den aller første strekningen på gigantprosjektet E6 Helgeland. Nå har entreprenøren påtatt seg oppdraget med å bygge den siste delen av prosjektet, E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Foto: Johs. J. Syltern
17. nov. 2022 - 14:35

Nå er det helt klart at Johs. J. Syltern skal bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Klagefristen etter anbudskonkurransen gikk ut i går, uten noen klager på tildelingen. I dag inngikk derfor Statens vegvesen og entreprenøren kontrakt for den aller siste strekningen i gigantprosjektet sør i Nordland fylke.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– Det er kjempehyggelig, men også litt vemodig å skrive kontrakt på akkurat denne delen av Norges lengste stamvei. E6 Helgeland har gjennom disse årene satt en ny standard for hvordan vi og bransjen i dag samarbeider om å bygge og utvikle våre prosjekt, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i meldingen.

Historisk sus

Prosjektet E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er delt i to parseller. Det skal blant annet bygges 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t og klargjøres for 90 km/t på strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Prosjektet E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er delt i to parseller. Det skal blant annet bygges 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t og klargjøres for 90 km/t på strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Når alt står ferdig i 2025 har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 kilometer ny E6 gjennom Helgeland, det aller meste med 90-sone. E6 fra Trøndelag grense i sør til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.

Johs. J. Syltern legger opp til byggestart våren 2023. Veien skal etter planen tas i bruk i oktober 2024. Litt lengere nord er LNS i gang med å bygge ny E6 Svenningelv-Lien forbi kommunesenteret Trofors i Grane. Denne strekningen skal åpnes høsten 2025.

– Da vi bygde E6 Majavatn for 13 år siden var det den aller første parsellen på E6 Helgeland. Nå gleder vi oss til å levere den siste puslebiten også, sier daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern i meldingen.

Dette skal bygges

Prosjektet er en totalentreprise, og arbeidene omfatter dermed prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veilinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.

– Vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (nede t.h.), da kontrakten med Johs J. Syltern ble signert i dag. (Oppe f.v.): Bård Nyland, May Brith Holand, Kenth-Ove Liland og Rainer Smedseng, vegvesenets prosjektledelse for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. (Oppe t.h.): Utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen, Statens vegvesen. (Nede f.v.): Øystein Syltern, daglig leder og Jostein Syltern prosjektleder, og Svein Ole Daltveit, entreprenørens prosjekteringsleder for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. <i>Foto:  Knut Haarvik/Statens vegvesen</i>
– Vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (nede t.h.), da kontrakten med Johs J. Syltern ble signert i dag. (Oppe f.v.): Bård Nyland, May Brith Holand, Kenth-Ove Liland og Rainer Smedseng, vegvesenets prosjektledelse for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. (Oppe t.h.): Utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen, Statens vegvesen. (Nede f.v.): Øystein Syltern, daglig leder og Jostein Syltern prosjektleder, og Svein Ole Daltveit, entreprenørens prosjekteringsleder for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Foto:  Knut Haarvik/Statens vegvesen

I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveier samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.

Medregent moms skal Johs J. Syltern bygge den nye veien for 370 millioner kroner. Totalkostnad for prosjektet (styringsrammen) er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet beregnet til 564 millioner kroner (2022-kroner).

Bård Nyland har vært prosjektleder for E6 Helgeland siden 2010. Han er svært fornøyd med signeringen:

– Med den økonomiske uroen vi ser i markedet, er det godt å se at vi har landet den siste store kontrakten på E6 Helgeland innenfor de økonomiske rammene som var satt for anskaffelsen. Vi ser nå frem til et godt samarbeid med Johs. J. Syltern i gjennomføringen av arbeidene, sier Nyland.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.