MARITIM

Kontrakt i boks: Den helautomatiske batterifabrikken til Corvus åpner neste høst

Ved Midtun i Bergen.

Batteripakke på 678 kWh fra Corvus. Dette er fra North Sea Giant, som har tre slike etter en ombygging til hybrid drift.
Batteripakke på 678 kWh fra Corvus. Dette er fra North Sea Giant, som har tre slike etter en ombygging til hybrid drift. Foto: NCE Maritime Cleantech
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
23. nov. 2018 - 16:14

Denne uken signerte Corvus kontrakten for fabrikk og produksjonsutstyr til den nye batterifabrikken ved Midtun i Bergen. 

Fabrikken skal være i full drift fra tredje kvartal 2019.

Årskapasiteten vil da være batteripakker til maritim bruk på 400 MWh ved full drift.

Tidligere i år regnet Corvus med å levere cirka 100 MWh i løpet av 2019.

Det aller meste går til maritime installasjoner, det vil si helelektriske ferger og hybride skip og rigger.

Made in Raufoss

Raufoss-selskapet Intek Engineering skal levere det robotiserte og automatiske produksjonssystemet.

Intek har  allerede levert systemet til Siemens’ batterifabrikk i Trondheim. Siemens har ikke oppgitt kapasitet for sin fabrikk, men nøyd seg med å si til «noen hundre fartøyer i året».  

Corvus, som hittil har hatt en markedsandel på rundt 60 prosent, opplyser at selskapet fra juni 2016 til juni 2018 hadde levert batteripakker til 76 skip og fem landanlegg med totalt 92 MWh.

Innovasjoner

Et litt eldre væskekjølt batteri (t.v.) og et nytt, luftkjølt batteri på serviceavdelingen til Corvus like ved Flesland flyplass utenfor Bergen. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Et litt eldre væskekjølt batteri (t.v.) og et nytt, luftkjølt batteri på serviceavdelingen til Corvus like ved Flesland flyplass utenfor Bergen. Foto:  Tore Stensvold

Administrerende direktør Geir Bjørkeli i Corvus sier i en pressemelding at den nye fabrikken er viktig for å beholde posisjonen.

– Med den forventede veksten i markedet, er økt produksjonskapasitet og fleksibilitet avgjørende for vår stilling som den største og mest innovative på nullutslippsløsninger, sier Bjørkeli.

Corvus har nå dekket all etterspørsel fra sin fabrikk i Vancouver i Canada. Den vil også øke kapasiteten ved delvis automatisering, basert på produksjonsteknologien fra Norge.

Eksport til Vancouver

Produksjonssystemet er utviklet i samarbeid med Sintef Manufacturing. Det er lagt vekt på at produksjonen skal være fleksibel og lett skalerbar. Det skal gjøre det enklest mulig å starte produksjon av nye modeller og tilpasse serieproduksjonsvolum.

Corvus var opprinnelig kanadisk. Nå er over 80 prosent av aksjene eid av norske selskaper med Equinor, Hydro og BW som de dominerende.

Corvus investerer 80 millioner kroner i den nye fabrikken.

Fabrikkplanenen ble presentert tidligere i år. Da var ikke lokasjonen ved Midtun bestemt.  

Corvu legger vekt på at det er et klyngemiljø for teknologien.

Her ved Midtun i Bergen skal Corvus åpne sin helautomatiserte batterifabrikk i tredje kvartal 2019. <i>Foto:  Oyvind Ganesh Eknes/Corvus</i>
Her ved Midtun i Bergen skal Corvus åpne sin helautomatiserte batterifabrikk i tredje kvartal 2019. Foto:  Oyvind Ganesh Eknes/Corvus
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.