(Bilde: Siemens)
Batterifergen Ampere har vært i daglig drift i snart to år, og tilbakelagt en distanse tilsvarende fem ganger rundt jorda ved ekvator. (Bilde: Tore Stensvold)
Elfrida er verdens første elektriske arbeidsbåt. Den brukes ved et Salmar oppdrettsanlegg ved Frøya. (Bilde: Tore Stensvold)
Energi- og kontrollstring på Ampere er levert av Siemens. (Bilde: Tore Stensvold)
Det blir 11 produksjonsceller i batterifabrikken til Siemens. (Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo)
(Bilde: Soelvar Flatmo/Siemens)
Daglig leder Anita Hager i Intek med Torstein Sol-Gärtner (t.h) og prosjektleder Sivert Eliassen (til venstre) fra Siemens. Sol-Gärtner er leder for teknologiutvikling og etablering av fabrikken. (Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo)
Intek monterer verktøy og programmerer robotene til batterifabrikken til Siemens. (Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo)
El-sjarken Karoline er bygget og levert av Selfa Arctic med styringssystem fra Siemens. (Bilde: Selfa Arctic)
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens har levert energi- og kontrollsystemene. Nå vil de også levere batteriene selv. (Bilde: Tore Stensvold)
EKSTRA

Roboter bygger maritime batterier

Roboter fra Raufoss bygger maritime batterier i Trondheim

– Dette er den største ordren i vår historie.

I skogsbygda Raufoss er Intek godt i gang med å bygge 11 robotceller for automatisert produksjon av maritime batterier.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Én måned gratis

Månedsmedlemskap

Kr 199
Kr 50 per uke
Prøv gratis
Første måned gratis
Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Spørsmål vedrørende abonnement? Kontakt oss på ekstra@tu.no

Allerede medlem?