I oktober lyste Vegvesenet ut rehabiliteringen av Glaskartunnelen, som ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. 21. november gikk fristen for å melde sin interesse ut. Tre entreprenører ville ha jobben.
Men i begynnelsen av desember konkluderte Vegvesenet med at konkurransen måtte avlyses. Kun en av tre entreprenører hadde levert dokumentasjon på at de er kvalifisert for jobben. Dermed ble det ikke reell konkurranse.
OneCo Infra var det firmaet som var kvalifisert. Følgelig ble ikke Mesta og Fyllingen Maskin kvalifisert for jobben.
Men nå er arbeidene med Glaskartunnelen ute i markedet igen.
Tunnelen er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning. Sørgående løp er 597 meter langt og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5. ÅDT i 2020 var 48.000.
Det ligger an til full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring.
Også nå er det en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet vil velge ut fire leverandører til å konkurrere om oppdraget.
Ferdigstillingsfrist er endret fra 1. september 2024 til 1. mars 2025.
Tilbudskonferanse blir 31. januar på Sandeide anleggskontor i Bergen og via Teams. Tilbudsfrist er 17. februar.
Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det