Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.
Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen. (Bilde: Tore Stensvold)

Kongsberg Gruppen kjøper Rolls-Royce Marine

Kongsberg-sjefen om milliard-oppkjøpet: – En våt drøm i oppfyllelse

Fra 1997-2006 jobbet konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy, i forskjellige stillinger for Kongsberg Maritime i utlandet. Over alt møtte han på Rolls-Royce-team som jobbet på de samme prosjektene.

– Vi fant alltid sammen og hadde en god tone. Produktmessig hadde vi også godt sammenfall, sier Håøy.

Både i prosjektmøter og på fritida var samarbeidet lett, med samme kultur og språk.  

– Vi snakket ofte om det hvor fint det hadde vært om vi hadde slått oss sammen. Nå er det en realitet.  Dette skal bli bra. Det er ikke mange områder vi overlapper på heller, sier Håøy til TU.

Les mer: Kongsberg kjøper Rolls-Royce Marine

Bredt spekter

Kongsberg Gruppen er ledende på automasjon, navigasjon og styringssystemer, mens Rolls-Royce Commercial Marine er komplementære med sine leveranser av propeller, fremdriftssystemer, dekkshåndteringsutstyr og skipsdesign.

PM-tunnelthrusteren i produksjonshallen til Rolls-Royce i Ulsteinvik. Bilde: Foto: Eirik Helland Urke

Sammen har selskapene ledende posisjoner innen digitalisering, «ship intelligence» og konsepter for autonomi.

– Ved å slå dette sammen posisjonerer vi oss som en strategisk leverandør av komplette løsninger for fremtidens maritime industri, sier Håøy.

Positive ansatte

Hovedtillitsvalgt for Tekna i Rolls-Royce, André S. Angelfoss, er også fornøyd.

– Dette er veldig positivt. Vi får en eier som har fokuset i Norge. Vi tror det er godt for norske arbeidsplasser, sier Angelfoss til TU.

Nå er de ansatte spente på å se detaljene i det videre forløpet. Tekna-ansatte tror at det er mer komplementær enn konkurrerende områder.

Det gir Håøy ham rett i.

– Så langt vi har fått oversikt, er det omsetningsmessig 1-2 prosent, sier Håøy.

Rolls-Royce-kontrakt: 18 ferger skal krysse fjorden automatisk

Liten overlapp i kjerner

Ett av de få konkurrerende produktene er dynamisk posisjonering (DP). Kongsberg utviklet allerede på 70-tallet – med utgangspunkt i reguleringsteknikk fra NTH (nå NTNU) – de første DP-systemene. Rolls-Royce kom på banen med egen DP-teknologi først for noen få år siden.

1975 - nr to: Stolt-Nielsen bygget om en rigg til kompresjonsdykking og var første kunde på DP-systemet til Kongsberg og Nils Albert Jenssen. Dykkerskipet Seaway Pelican kom imidlertid i drift med fungerende DP-system før Seaway Swan. Bilde: Tore Stensvold

– DP er «core business» for oss. Der er det selvsagt overlapp. Men det er for tidlig å si noe om hvordan detaljene blir for produktsammensetning, sier Håøy.

Blå bokser

Forrige konsernsjef, Walter Qvam, påpekte at Kongsberg er Norges største programvareselskap. Håøy er av samme oppfatning. Det betyr ikke at produksjon og fysisk utstyr skal ut av det fusjonerte selskapet.

K-SIM simulator ved Kongsberg Maritime.  Bilde: Foto: Eirik Helland Urke

– Blå bokser og utstyr skal vi fortsatt produsere. Programvare er viktig, ja, men det er også utstyret som skal styres. Rolls-Royce har produkter som er i verdenstoppen, både dekksmaskineri og framdriftsutstyr. Det skal vi fortsatt satse på, sier Håøy.

Kongsberg og Rolls-Royce er begge blant de svært få som har verdensledende teknologi og systemer for autonomi og digitalisering. Håøy tror ikke konkurransemyndighetene vil reagere på sammenslåingen.

– Autonomi og digitalisering er ikke et modent marked ennå.  Vi er i en svært tidlig fase i utviklingen og det vil bli mange flere konkurrenter på dette området, sier han til TU.

Rolls-Royce: Herfra kan syv personer fjernstyre en hel flåte skip

Sterkere klynge

Leder for Forening for Autonome Skip, NFAS, Ørnulf Rødseth, tror oppkjøpet vil bety en dramatisk styrking av det norske miljøet for autonome skip.

– Dette er positivt for den norske klyngen og vår spisskompetanse, sier Rødseth til TU.

Inntil nå har Norge hatt tre store bedrifter innen autonomi: Kongsberg, Rolls-Royce og Wärtsilä. Alle med base i Norge, men også med forgreninger til Finland for de to sistnevnte.

Rolls-Royce produserer gir og propeller i Ulsteinvik. Her fra girproduksjonen. Bilde: Foto: Eirik Helland Urke

Britisk salg

Håøys våte drøm om å slå sammen Rolls-Royce Marine og Kongsberg Maritime ble plutselig en mulighet da det britiske storkonsernet i fjor annonserte at de ville ut av maritim virksomhet.

Da begynte Kongsberg Gruppen kartleggingen av mulige synergier og meldte sin interesse. Underveis fortalte Rolls-Royce-ledelsen at det var andre på banen også.

– Det måtte de vel si, sier Håøy med et smil, men legger til at han vet at det var andre interessenter med i bildet lenge.

Det var imidlertid først de siste ti ukene reelle forhandlinger ble innledet.

Prislapp

– Tidligere var det for dyrt, men nå er vi kommet fram til en overkommelig pris, sier Håøy.

Partene er enige om en pris på 500 millioner pund, det vi si ca. 5,3 milliarder kroner. For fem år siden ville prislappen sett ganske annerledes ut.

Men siden 2014 har offshoremarkedet og maritimt gått tilbake på grunn av oljeprisfallet. Begge konsernene har vært igjennom omstillinger og nedbemanning. Håøy kan ikke nå si hvordan sammenslåingen vil slå ut i praksis for de ulike selskaper og divisjoner.

– Det må vi komme tilbake til. Rolls-Royce viderefører sin omstillingsprosess inntil overtakelsen i begynnelsen av 2019. Vi ser bedringer i markedet, men tør ikke spå for mye, sier han.

30.000 skip

Det fusjonerte selskapet har levert utstyr til nesten halve verdensflåten. Kongsberg-sjefen ser store muligheter i vedlikeholds- og ettermarkedet.

– Det er Kongsberg og Rolls-Royce-utstyr på over 30.00 skip på alle verdens hav. Det betyr at vi har mange kunder vi kan tilby vedlikehold, service, reservedeler, oppgraderinger og ombygging og hybridisering, sier Håøy til TU.

Simrad Echo ser unnselig ut, men er spekket med ultramoderne utstyr som Kongsberg Maritime tester ut. Bilde: Tore Stensvold

Han sier at en hovedprioritet framover blir å sikre lønnsom drift, og samtidig være en ledende innovasjonsdriver i industrien.

– Kjøpet vil også styrke det norske eierskapet i den verdensledende norske maritime klyngen, samtidig som bedriften vil ha en sterkere nordisk og internasjonal posisjon, sier Håøy.

Rolls-Royce: Bruker Hurtigruten som demo for nye systemer

Godt mottatt

Det trekkes mange lette sukk rundt om på Vestlandet og andre steder. Usikkerheten rundt my eier og mulighet for slakting og utflytting kan legges til side. En norsk eier som allerede er godt representert i maritim næring og ikke vil kannibalisere, er den beste løsningen.

Leder for Maritimt Forum på Nord-Vestlandet, Arnfinn Ingjerd, sier til nett.no at drømmescenariet er innfridd. 

Han mente at staten burde bidra til å ta vare på Rolls-Royce-kompetansen i Norge. I og med at Staten er største aksjonær i Kongsberg, er det en realitet.

– Det er forretningsmessig en veldig god match. De utfyller hverandre perfekt. Det er norsk bedriftskultur, som de ansatte i Rolls-Royce Marine og marinedivisjonen i Norge vil føle seg mer hjemme i, sier Ingjerd.

Regjeringen blar opp

Regjeringen er positiv til å være med på å finansiere Kongsberg Gruppens oppkjøp av Rolls-Royce Commercial Marine.

Staten bidrar med 2,5 milliarder kroner.

Testing av thrusterpropell i Ulsteinvik. Bilde: Foto: Eirik Helland Urke

– Dette er viktig sak for Kongsberg Gruppen, Rolls-Royce Commercial Marine og den norske maritime næringen. Begge selskapene er i dag verdensledende på sine områder. De har mange ansatte i Norge, samtidig som de har bred internasjonal virksomhet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Globalt

Kongsberg Gruppen er i dag representert i mer enn 25 land, mens Rolls Royce Commercial Marine er representert i 34 land. Rolls-Royce Commercial Marine har om lag 3 600 ansatte og en omsetning på 8,9 milliarder kroner (2017), mens Kongsberg Gruppen har om lag 7 000 ansatte og en omsetning på 14,5 milliarder kroner (2017), hvorav Kongsberg Maritime genererer 7,5 milliarder kroner.

Skipsmotorfabrikken Bergen Engines er ikke en del av kjøpet. Håøy håper å kunne overta samarbeidsavtalen Bergen Engines nå har med den marine delen av Rolls-Royce.

Gjennomføringen av kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine forutsetter godkjenning fra konkurransemyndigheter i en rekke jurisdiksjoner.

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)