KLM vil bruke teknologi for skanning av ansikter ved Schiphol-flyplassen, som en test av metoder for å øke hastigheten ved ombordstigning og øke sikkerheten.
Det nederlandske flyselskapet vil teste systemet i tre måneder på flyplassen i Amsterdam.
Og dette er bare ett av mange nye teknologiske tiltak for å øke tempoet og sikkerheten.
Må registreres på forhånd
I den tre måneders prøveperioden kreves det at passasjerene registrerer seg på forhånd, og deretter skanner boardingpassene, passene og ansiktene i en spesiell kiosk, opplyste flyplassen i en e-post.
Testen vil foregå ved en utvalgt gate på KLMs hovedflyplass.
![Passasjerene må forhåndsregistrere seg, og skanne boardingpass, pass og ansikt i en spesiell kiosk. <i>Foto: KLM</i>](https://images.gfx.no/290x/1989/1989269/proefbiometrischinchecken-3761-nl.jpg)
Flyplasser og flyselskaper over hele verden undersøker nå mulighetene for bruk av ny teknologi for å sende passasjerene gjennom terminalene raskere, samt å takle de risikoene som man må forholde seg til ved internasjonale reiser.
I Japan investerte myndighetene i forberedelser for installasjon av systemer for ansiktsgjenkjenning på flyplasser tidlig i fjor. Dette blir et nasjonalt tiltak for å øke sikkerheten.
Fingeravtrykk og irisskanning
I USA utvider den biometriske screeningbedriften Clear virksomheten sin til 22 større flyplasser med sluser som bruker fingeravtrykk eller irisskanning for å sjekke identiteten til de som er medlemmer av tjenesten.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Dette eliminerer behovet for boardingpass under sikkerhetssjekken og identitetskontrollen, og lar medlemmene gå rett til screeningen ved Transportation Security Administration.
Det New York-baserte firmaet Clear tar 179 dollar i året for medlemskap, og nye kunder får en én måneds gratis prøveperiode.
Bedriften åpnet slusene sine forrige måned ved John F. Kennedy International Airport i New York, og vil også komme til LaGuardia i New York, Hartsfield-Jackson i Atlanta og Los Angeles International, pluss flere. Delta Air Lines Inc. eier en fem prosents andel av Clear.
- Tar vanligvis seks til åtte år: Boeing og Saab brukte kun tre år på å designe, bygge og få dette flyet i lufta