DNV Energy Transition Outlook Maritime Forecast 2050

Klimakutt: Skipsfarten henger etter – på vei over til LNG

Norsk skipsfart er på full fart over fra diesel og gass til batterier og hydrogen. Resten av verden har så vidt begynt å ta i bruk LNG på vei mot mer miljøvennlig drivstoff.

MAN B&W tester en LNG-motor i Augsburg, Tyskland.
MAN B&W tester en LNG-motor i Augsburg, Tyskland. (Bilde: MAN B&W)

Norsk skipsfart er på full fart over fra diesel og gass til batterier og hydrogen. Resten av verden har så vidt begynt å ta i bruk LNG på vei mot mer miljøvennlig drivstoff.

Verdens skipsfart står for nesten tre prosent av klimagassutslippene, men er ikke omfattet av FNs Paris-avtale om utslippskutt. Likevel har internasjonal skipsfart satt som mål å redusere utslipp av CO2-ekvivalenter med 50 prosent innen 2050.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå