RIKSVEI 41

Kjevikveien i Kristiansand: Signerte kontrakt med TT Anlegg

I dag ble det signert kontrakt mellom TT Anlegg og Statens vegvesen for utbedringen av riksvei 41 Timenes-Hamresanden.

Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon.
Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. Foto: Samir Kolukcija/Statens vegvesen
12. aug. 2022 - 14:14

Den er også kjent som Kjevikveien. Prosjektet er en totalentreprise, og all nødvendig prosjektering skal utføres av entreprenøren.

Janicke Nicolaisen, byggeleder i Statens vegvesen, er veldig glad for at veien nå kan begynne å utbedres til stor nytte og økt trafikksikkerhet for alle trafikanter.

Kart over området for prosjektet. <i>Illustrasjon:  Visuell kommunikasjon/Statens vegvesen</i>
Kart over området for prosjektet. Illustrasjon:  Visuell kommunikasjon/Statens vegvesen

– Vi ser frem til et godt samarbeid med entreprenør og skal gjøre alt vi kan for å skape minst mulig ulemper for naboene til anleggsplassen samt alle trafikantene i området under byggeperioden, sier Nicolaisen i en pressemelding fra Vegvesenet. 

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte kontrakten for Statens vegvesen og markedssjef Eirik Spilling for TT Anlegg. Jan Helge Egeland i Statens vegvesen er prosjektleder. 

Dette er noen av arbeidene som skal gjøres:

  • Avkjøringsfelt på E18 østgående forlenges med omtrent 250 meter for å unngå kødannelse på E18. Det innebærer også forlengelse av gang- og sykkelkulvert under E18 og ny busslomme.
  • Kapasitet mellom de to rundkjøringene ved Timenes økes med et ekstra kjørefelt.
  • Riksvei 41 fra Timeneskrysset til rundkjøring ved Lauvåsen skal bygges etter H2 veistandard, dvs. tofeltsvei med midtdeler og midtrekkverk, bredde 12-12,5 meter. 
  • Ny gang- og sykkelveg (3,5 meter bred) fra Lauvåsen til Timeneskrysset. 
  • De to rundkjøringene i Timenesområdet skal utvides og flyttes noe på grunn av geometrien til veien. Omkringliggende veier og øvrig infrastruktur tilpasses til de utvidede og flyttede rundkjøringene.
  • Ny gang- og sykkelvei fra rundkjøring ved Lauvåsen til eksisterende gang- og sykkelveg ved Hamresanden, også denne 3,5 meter bred. 
  • Deler av eksisterende vei ved Hamresanden skal flyttes mot sjøen for å få plass til gang og sykkelveien på innsiden av veien.
Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. <i>Foto:  Samir Kolukcija/Statens vegvesen</i>
Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. Foto:  Samir Kolukcija/Statens vegvesen

Trafikken på E18 skal gå som i dag, med to kjørefelt i hver retning, i hele byggefasen. Busstoppet på E18 og tilhørende gang- og sykkelveinett skal også være i drift i hele anleggsfasen.

Riksvei 41 skal være i drift gjennom hele anleggsperioden.

Gang- og sykkelveien skal etableres i et område som er preget av myr, sump og kvikkleire.

Ved å gjenbruke dagens vei ved Bakkevannet (bildet) når nye E18 Kragerø - Bamble skal bygges, unngår man å ødelegge nye naturverdier sør for området, melder Nye Veier.
Les også

Senker fartsgrensen på ny E18: – Må forvente mer av Nye Veier

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra