SAMFERDSEL

Kan vi få magnettog i Skandinavia?

I Norge er det også stort potensial for magnettog-løsninger.

Kan maglev-tog også være noe for Norge?
Kan maglev-tog også være noe for Norge? Foto: CRRC Sifang
Ole Rasmussen, ingeniør og medlem av styringsgruppen for DSMG – Den skandinaviske magnettogs gruppe
29. des. 2019 - 05:03

I den internasjonale pressen har Kinas nye 600 km/t magnettog fått stor oppmerksomhet. Det nye magnettoget bygger på den velprøvde Transrapid-teknikken som har vært i drift i Shanghai siden 2003.

Magnettog-banen i Shanghai har vist imponerende driftsstabilitet, og med daglige hastigheter på 431 km/t. Den gjennomprøvde teknikken har betydd at Kina i 2016 satte i gang en nasjonal satsing på 200–600 km/t magnettog.

Mandag formiddag mottar justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl og forsvarsminister Bjørn Arild Gram sikkerhetstjenestene trusselvurderinger for 2024. Også i år er det Russland og Kina som utgjør den største etterretningstrusselen mot Norge. Her er de avbildet sammen i mai i fjor.
Les også

PST og E-tjenesten: Dette er de største truslene mot Norge

Kinas fokus på magnettog har betydd at Kina i dag har 6 forskjellige magnettog-versjoner i drift og under testing.

Setter av hundre millioner til magnettog

Denne akselererende tekniske utviklingen i Kina har blitt lagt merke til også i USA, hvor det for tiden har blitt avsatt 80 millioner danske kroner (cirka 106 millioner norske) til utvikling av magnettog.

Siden 2015 har den skandinaviske magnettog-gruppen (DSMG) hatt dialog med det svenske transportdepartementet, hvor daværende minister Anna Johansson satte i gang en kunnskapsdialog med DSMG.

Under en rekke møter med Trafikverket i Sverige og møter i det danske folketinget, har det blitt opparbeidet en stor faglig og politisk viten om de klima- og miljøfordelene ved magnettog.

Stort potensial

I Norge er det også stort potensial ved magnettog-løsninger, siden trasé-mulighetene er mye friere. Siden en stigning på 8 prosent i Oslo-tunnelen ikke er begrensende for magnettog, åpnes det for nye muligheter for den kollektive togtrafikken i Norge.

Kina fokuserer på magnettog, og USA satte av utviklingspenger. De over 60 prosent lavere driftsomkostningene er også noe som alle land i Europa bør ha fokus på.

I DSMG ser vi store muligheter for at magnettog kan bli et nordisk høyhastighets togsystem, siden byggetiden og fleksibiliteten i trasévalg vil kunne gi et godt togtilbud mellom Oslo, Göteborg, Stockholm og København.

Bilprodusentenes avstand fra 2025-målet for CO2-utslipp.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

I Norge er magnettog-linjer fra Oslo til Stavanger/Bergen og Oslo til Trondheim muligheter som viser attraktive økonomiske løsninger.

«Magnettåg i Skandinavien»

Magnettog er fremtidens raske landtransport-system, og utviklingen akselererer i økende grad i Kina.

DSMG ser gode muligheter for å samle en ny sektor, og et utviklingsmiljø hvor også myndigheter kan inngå.

For en knapp måned siden ble det fullstendig kaos da det kom store mengder snø på Østlandet. Nå er det duket for mer snø, men ikke av samme omfang. Utfordringer kan det likevel fort bli.
Les også

Kan bli snøkaos igjen – kollektivselskapet i Oslo lover at de er forberedt denne gangen

På Facebook-siden «Magnettåg i Skandinavien» har vi gjennom flere år samlet mye kunnskap om magnettog, og alle i transportsektoren har her mulighet for å hente kunnskap og debattere magnettog-emnene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.