Denne uka legger Statens vegvesen asfalt på den nye riksveibrua helt nord i Østerdalen på riksvei 3 i Kvikne. Brua er verdens første bilbru som er laget med automatisert og robotisert lasersveis teknologi. Brua ble åpnet for trafikk onsdag 5. juli.
![Natt til onsdag ble Ya bru asfaltert. Onsdag kveld åpnet brua på riksvei 3 i Østerdalen for trafikk. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2788/2788179/c6639980-2d01-47fa-ace0-738a652ee02b.jpg)
Den 48 meter lange brua er laget med ett spenn, og ruver ikke i terrenget. Men teknologien som er brukt i produksjonen av stålelementene, gjør den beskjedne brua til en verdenssensasjon i brusammenheng.
Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Dobbelt så sterk
I februar 2022 åpnet Frønes gang- og sykkelbru i Åfjord kommune i Trøndelag. Nå har Statens vegvesen og teknologibedriften Prodtex Industri på Sunnmøre tatt steget videre mot framtidens brubygging.
I vinter gjennomførte Sintef og DNV (Det Norske Veritas) en omfattende fullskala test av robot lasersveisa brueelementer med svært gode resultater. I testhallen til DNV i Bærum ble bruelementene utsatt for trykk på 25 tonn og 38 tonn. Trykket er mye større enn trykket fra akslingene til et tungt kjøretøy.
DNV testet brulementene ved å kjøre et stempel opp og ned døgnet rundt. Etter mer enn million sykluser kom materialbruddet da de kjørte testen med 25 tonn trykk. Bruddet kom i stålet og ikke i sveisen. Ved 38 tonn kom det brudd etter 700.000 sykluser.
– Metoden gjør lasersveisen minst dobbelt så sterkt som en tradisjonell sveiseskjøt, sier sjefingeniør Cato Dørum i Statens vegvesen.
– Hva betyr det for framtidens produksjon av stålbruer?
– Det gjør at vi kan bruke mindre stål, og oppnå samme styrke og holdbarhet i stålbruene. Den to kilometer lange Julsundbrua på Møreaksen er planlagt å veie 18.000 tonn. Med den nye robot lasersveis teknologien kan vi slanke brua med 1000 tonn, sier Dørum.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
CO2-kutt
Det kreves langt mindre energi til lasersveising enn tradisjonell sveising. Det gir mindre utslipp av CO2 under produksjon.
![Benjamin Røys styrer roboten som lasersveiser stålplater svært effektivt. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2788/2788182/a0527750-4f93-44f7-b7b3-cb80a3222399.jpg)
Den nye teknologien åpner også for produksjon i Norge i stedet for at arbeidet skjer i lavkostland, med påfølgende lang og energikrevende transport. Store bruer som Hardangerbrua og Hålogalandsbrua ble laget i Kina.
– Bruene på Tynset og Åfjord kan bane veien for en svært spennende utvikling av nye og langt større bruer som er produsert i Norge, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Elverhøy bru i Sunndal er under produksjon. Nå vurderer Vegvesenet å bruke samme teknologi for flere av bruer. Det er teknisk mulig å bygge Julsundbrua og andre av bruene som krysser fjorder på E39 med denne metoden.
Nytt industrieventyr
– Jeg tror vi ser starten på et nytt industrieventyr her på Sunnmøre. Dette er teknologi for framtidens bruer. Jeg synes det er flott at Statens vegvesen har bidratt tungt inn i arbeidet med å jobbe fram nye teknologiske løsninger for fjordkryssinger sammen med Prodtex, sier Davik.
Statens vegvesen og Prodtex har videreutviklet kjent teknologi som brukes i skips- og verftsindustrien og i bilindustrien. Behovet for den nye teknologien er utløst av planene om å bygge flere lange bruer langs E39 på Vestlandet og i Møre og Romsdal. Den nye teknologien kan brukes på alle former for stål. Den kan brukes på alle typer bruer i stål enten det er flytebruer, hengebruer og bjelkebruer som Ya bru.
– Teknologien kan komme bruer på hele vegnettet til gode, sier Davik.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda