En ny bru er reist over den 8,2 kilometer lange Akerselva i Oslo. Den heter Jerusalem bru, og er utformet av ingeniørfirmaet Aas-Jakobsen og Spor Arkitekter, mens Skanska sto for byggingen.
Moderne og elegant
Initiativtaker til planarbeidet var Bydel Sagene-Torshov, som samarbeidet tett med Samferdselsetaten og Friluftsetaten. Prosjektet vant 1. premie i en idékonkurranse i 1999. Broen krysser Akerselva på strekningen mellom Bentsebrua og Treschows bru, og ble offisielt åpnet 7. september.
Byggeleder Arne Harstad i Samferdselsetaten forteller at byggingen gikk fint fordi det var lite vann i elva da de holdt på.
– Stillasene sto stødig på støpte betongplater, sier Harstad, og oppfordrer alle til å ta turen innom brua på kvelden, for å se dens stilige belysning.
– Hvor mange tonn tåler brua?
– Konsentrert nyttelast er ni tonn. Men den kan tåle det dobbelte, forteller Harstad, som er meget fornøyd med resultatet.
Jerusalem bru inngår i en sykkelrute mellom Skøyen og Torshovdalen. Ifølge prosjektpresentasjonen har brua "et moderne formspråk og innpasser seg på en smidig måte i forhold til landskap og vegetasjon."
BILDESERIE: Bli med på Jerusalem bru
Statisk likevekt
Den S – formede brubanen er konstruert som en skråstagbru opphengt i to tårn, som er slanke og kjegleformede konstruksjoner i plasstøpt betong
Brubanen, som består av to parallelle stålbjelker med en støpt bruplate mellom, henger i stag fra tårnene. Hvert tårn har ni stag. Stagene er festet vekselvis på utsiden og innsiden av kurvene. "S-kurvaturen gjør at det kan oppnås en tilnærmet statisk likevekt i forhold til tårnene," heter det i beskrivelsen fra Samferdselsetaten.
Brua er oppkalt etter et småbruket Jerusalem, fra 1699. Småbruket lå i sin tid lå der hvor Lilleborg fabrikker senere ble bygget. I 1812 ble navnet endret til Lilleborg.