LUFT OG ELEGANSE: Den 120 meter lange broen har tre brospenn. De slanke, kjegleformede tårnene rager 33 meter over bakken. (Bilde: Fredrik Drevon)
UTSIKT: Brobanen rager 14 meter over elven på det høyeste, til stor glede for folk fra fjern og nær. (Bilde: Fredrik Drevon)
BROVAKT: Vi så hverken vakt eller hund da vi besøkte Jerusalem bro. (Bilde: Fredrik Drevon)
BROKUNST: Slik ser Jerusalem bro ut fra undersiden. (Bilde: Fredrik Drevon)
JOGGEBRO: Jerusalem bro er allerede blitt populær blant lokale joggere. (Bilde: Fredrik Drevon)
SOLID STÅL: Ifølge tall fra byggherre Samferdselsetaten kan Jerusalem bro lett bære "hundre mand" og vil ikke "svigte under tagfast marsj." (Bilde: Fredrik Drevon)
VAKKER BETONG: Her står vi under Jerusalem bro og ser mot øst. (Bilde: Fredrik Drevon)
ELEGANT: Belysningen får frem bruas elegante S-form. (Bilde: Fredrik Drevon)
MOT VEST: Her står vi under brua på østiden, og ser mot vest. Bildet er ikke behandlet i ettertid, men ISO er stilt inn på 2500. Vi har brukt et kamera med støyreduksjon på høy ISO. (Bilde: Fredrik Drevon)
VIDVINKEL MOT VEST: Her har vi skutt med 10 millimeter vidvinkelobjektiv. Denne tar inn så mye lys, at vi bare har ISO på 600. (Bilde: Fredrik Drevon)
UNDER BRUA MOT VEST: Det var veldig mye gjørme under brua. men vi klarte å støtte kameraet mot en trestamme. Høy ISO gjør susen, men ISO med så avansert støyreduksjon funker ikke med alle kameraer. Spør om dette i butikken før du kjøper nytt kamera. (Bilde: Fredrik Drevon)
FRA ØSTSIDEN: Her står vi under brua og skyter opp med ca. 20 mm. (Bilde: Fredrik Drevon)
FRA UNDERSIDEN: Dette bildet er tatt under brua, på østsiden av Akerselva. (Bilde: Fredrik Drevon)
JERUSALEM BY NIGHT: Den nye brua gir Oslo en forbindelse mellom Sandakerveien og Treschows gate. Her står vi på brua og ser mot øst. (Bilde: Fredrik Drevon)
STAIRWAY TO HEAVEN: Jerusalem bro strekker seg ut i mørket. (Bilde: Fredrik Drevon)
FOR SYKLISTER OG FOTGJENGERE: Jerusalem bru bidrar til å realisere "Grønn rute" mellom Skøyen og Torshovdalen. (Bilde: Fredrik Drevon)
FRA VEST: Ifølge byggeherre Samferdselsetaten er skråstagskonstruksjon "valgt for å kunne gi brubanen en lett og svevende form. Den S-formede linjen gir god tilpasning til terreng og ganglinjer på begge sider av brustedet. Samtidig vil den oppleves som ledig i forhold til landskapsform, trekroner og elveløpet." (Bilde: Fredrik Drevon)

BILDESERIE: Bli med på Jerusalem bru

  • byggbilder