Ja til dobbeltspor Arna - Bergen

For togtrafikken på Bergensbanen vil den nye tunnelen, som skal bygges ved siden av den gamle, føre til bedre kapasitet, regularitet og mindre sårbarhet, ifølge jernbaneverket.
For togtrafikken på Bergensbanen vil den nye tunnelen, som skal bygges ved siden av den gamle, føre til bedre kapasitet, regularitet og mindre sårbarhet, ifølge jernbaneverket. (Bilde: Jernbaneverket)

Nå har de bestemt at det skal bygges dobbelspor mellom Arna og Bergen før det bygges veitunnel på strekningen.

Dersom prosjektet kommer med i Nasjonal transportplan vil arbeidet kunne begynne i 2011 eller 2012.

Ikke samfunnsøkonomisk

Vedtaket er stikk i strid med tilrådingen i den eksterne kvalitetsrapporten fra Dovre / TØI.

- Rapporten tilrådet å satse på veitunnelen. Samfunnsøkonomisk ville det være mer lønnsomt, og det ville gjøre ny jernbanetunnel overflødig. Men regjeringen er altså uenig i dette, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Anja Kristin Salte Hjelseth, til Bergens Tidende.

Jernbanestrekningen mellom Arna og Bergen er landets tettest trafikkerte enkeltsporstrekning. Det kjøres hele 126 tog i døgnet gjennom Ulrikstunnelen.

Stort behov

– Når vi vet at normale kapasitetsberegninger tilsier at tunnelen er 100 prosent utnyttet ved å kjøre 80 tog der i døgnet, så sier det noe om både sårbarheten på strekningen og om behovet for å øke kapasiteten, sier regiondirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket i en pressemelding.

Han er svært fornøyd med at departementet vektlegger transportetatens faglige anbefalinger, fremfor de samfunnsøkonomiske anbefalingene i konsulentrapporten.

- Valget av dobbeltspor først viser at kollektivtrafikken nå skal prioriteres i og ved landets største byer, sier Stendal.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå