SAMFERDSEL

Intercity-utbygging er mulig på ti år

GLAD KLEPPA: Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger (til venstre) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fulgte spent med på presentasjonen av konseptvalgutredningen for IC-strekningene i dag.
GLAD KLEPPA: Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger (til venstre) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fulgte spent med på presentasjonen av konseptvalgutredningen for IC-strekningene i dag. Bilde: Truls Tunmo
Truls Tunmo
16. feb. 2012 - 13:56

Tidligere i dag fikk samferdselsministeren overlevert presentasjonen av konseptvalgutredningen for Intercity-strekningene av Jernbaneverket.

Prosjektet kan gjennomføres på ti år, men Kleppa vil ikke gi noen garantier.

– Du som jeg vet at det ikke kan garanteres for hvor fort utbyggingen kan gjennomføres, er kommentaren Kleppa ga Teknisk Ukeblad.



Fjellstø ambisjon

Men ambisjonen hun gjerne gjentar står fjellstøtt.

– Min ambisjon er et tipp, topp moderne jernbane- og veinett i løpet av 20 år, sa Kleppa etter at hun hadde mottatt konseptvalgutredningen fra prosjektleder for revisjon av Jernbaneverkets Intercity-strategi, Anne Siri Haugen.



250 km/t

Utredningen anbefaler at Intercity-triangelet bygges for hastigheter på 250 km/t.

Strekningen Sarpsborg-Halden skal avlaste vestre linje for godstrafikk på sikt Høyhastighetsbane på østre linje kan være aktuelt. Eksisterende jernbane vurderes i et langsiktig perspektiv både for gods- og persontrafikk.

En utbygging av Østfoldbanen vil gi en besparelse på en snau halv time fra Halden til Oslo (108 minutter).

Les også: Forsiktig Kleppa om jernbaneutredning

Fire alternativer mellom Drammen og Stavanger

Her er Follobane-traseen

Tønsberg-Oslo en time

Anbefalingen for Dovrebanen i Intercity-sonen er at dagens bane legges ned. Med ny jernbane vil Lillehammer-Oslo gå unna på en time og 23 minutter, omtrent det samme som toget bruker fra Hamar til Oslo i dag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Som de to andre strekningene vil også Vestfoldbanen dimensjoneres for hastigheter på 250 km/t.

Tønsberg-Oslo vil ta en time, en besparelse på 28 minutter fra i dag.



130 milliarder

Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 130 milliarder kroner. Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger:

– Hvor mange som kommer til å reise med et så grensesprengende togtilbud, er umulig å forutsi. Men erfaringer tilsier en stor økning i antall trafikanter. Den største utfordringen er en forutsigbar finansiering med en annen karakter enn det vi har sett i forbindelse med langt mindre prosjekter, sa Enger.



– Ikke nye Oslo-tunnel

Samferdselsministeren var fornøyd med utredningen.

– Jeg takker Jernbaneverket for innsatsen som er lagt ned. Jeg synes det er nydelig å stå her som senterpartipolitiker og motta utredningen, sa Kleppa.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om det vil tvinge seg frem en ny jernbanetunnel under Oslo i forbindelse med Intercity-utbyggingen, sa hun:

– Jeg forstår det slik at Intercity kan bygges uten denne tunnelen.

Les også: Gjennom togstasjonen i 250 km/t

Utreder ny intercity-standard

Stoltenberg vil ha flytogstandard

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.