Bystyret har vedtatt at vognene er ubrukelige, en oppfatning som tydeligvis deles av de potensielle kjøperne av T-banevogner verdt 80 millioner kroner.
Les også: Ny T-banekontrakt for Siemens
Konkurranse utlyst
– Vi har forsøkt uten hell å finne avtakere. Nå har vi utlyst konkurranse om skroting, sier administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap AS til ABC Nyheter.
Selskapet eier vognene, men leier dem ut til Ruter, som i sin tur leier dem ut til Oslo T-banedrift AS.
Krangler om regningen
Ruter er eid av Oslo og Akershus i fellesskap, mens Oslo kommune eier de andre selskapene alene.
Nå krangler de ulike selskapene om hvem som blir sittende med Svarte-Per; regningen for de mislykkede T-banevognene.
Se bildene fra da de eldste vognene fra 1965 ble skrotet: Her knuses t-banen
Her kommer t-banen fra da noen av de første MX3000-vognene kom til landet.
Les mer:
Havarikommisjonen refser T-banen
T-banen tar fyr av snø og vaskevann
Bremsene svikter på nye T-banevogner