T-BANE KONTRAKT: Oslo Vognselskap skal kjøpe 96 nye vogner til T-banen i Oslo av Siemens. (Bilde: Larsen, Håkon Mosvold)

Ny T-banekontrakt for Siemens

  • Kraft

Avtalen har en verdi på omlag 1,5 milliarder kroner, og innebærer at de kollektivreisende i Oslo får et enda bedre tilbud gjennom både bedre plass og hyppigere avganger.





345 vogner

Avtalen er en utvidelse av en opprinnelig leveranse på 249 vogner som i dag er i drift.

De første nye vognene vil bli levert høsten 2012. Total kontraktsverdi på alle 345 vognene er på rundt 5 milliarder kroner, ifølge en pressemelding.





Hyppigere avganger

Med ytterligere 96 vogner utvides dagens T-banepark med nesten 40 prosent. Dermed vil ventetiden for de aller fleste T-banereisende bli kortere.

– På flere linjer har T-banen i Oslo allerede forbedret rutefrekvensen fra 15 til 7,5 minutter. Når vi nå får enda flere vogner så vil vi få mulighet til å tilby enda flere ruter med så hyppige avganger, sier administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap.





Økt kapasitet

– I dag består et togsett av tre vogner. Med enda flere vogner vil vi få mulighet til å koble stadig flere togsett sammen og kjøre med hele seks vogner på samme tog. Det øker vår kapasitet som gjør at vi kan få plass til enda flere passasjerer, fortsetter Lund.

I 2009 fraktet T-banen i Oslo hele 75 millioner passasjerer.

Under Ski-VM vinteren 2011 vil T-banen ha ansvaret for å bringe publikum opp til de forskjellige arenaer og man planlegger en kapasitet på hele 9000 passasjerer i timen.





Største Siemens-avtale

– I snart 10 år har vi hatt et godt samarbeid med Oslo Vognselskap som har gitt reisende i Oslo et betydelig bedre kollektivtilbud gjennom økt komfort og hyppigere avganger. Når de nå bestiller ytterligere 96 vogner, så tar vi det som en tillitserklæring om at samarbeidet har fungert godt,sier divisjonsdirektør Leif Karlsen i Siemens.

Samlet sett er avtalen den største Siemens noensinne har inngått i Norge, ifølge Karlsen.





Miljøvennlig T-bane

Siemens har lang erfaring med utvikling av moderne energieffektive tog og T-banevogner.

T-banevognene som leveres til Oslo er svært energieffektive blant annet fordi de lages i vektbesparende aluminium og bruker moderne bremseteknologi som mater energien tilbake til nettet.

– Våre T-banevogner har mottatt internasjonal anerkjennelse for sin miljøprofil og energieffektivitet. Vi har for eksempel mottatt en egen miljøpris fordi vognene består av hele 95 prosent resirkulerbart materialet. Samtidig bruker de nye vognene betydelig mindre energi enn de gamle. Lavt energibruk er et positivt bidrag for miljøet vårt, samt at det bidrar til reduserte driftskostnader for T-banen i Oslo, sier Karlsen.





Svært punktlig

Vognene har også vist seg svært så pålitelig med få forsinkelser. Målsetningen for driften er at 99,4 prosent av alle avganger skal være i rute. I mai i år ble det satt ny rekord for punktlighet.

– På totalt 19.000 avganger i mai så var bare 17 avganger forsinket. Det gir en punktlighet på hele 99,91 prosent som er ny rekord. Dette er jo gledelig, og et viktig signal om at våre T-banevogner svarer til de høye forventningene, sier Karlsen.