OMPROGRAMMERING: Det er T-banesett av typen MX3000 som har hatt problemer der bremsesystemene måtte omprogrammeres for å hindre at vognene glir bakover. (Bilde: Oslo Sporveier)

Havarikommisjonen refser T-banen

83 tilfeller av T-banevogner som har begynt å gli, har ført til hard kritikk fra Havarikommisjonen i en ny rapport.

Tidlig om morgenen den 10. september i fjor begynte et T-banetog å gli ukontrollert bakover rett før plattformkanten på Sinsen T-banestasjon i Oslo.





200 meter

Toget stoppet først etter 200 meter. Hendelsen var den siste i en rekke lignende hendelser som Havarikommisjonen hadde fått varsel om.

Kommisjonen kritiserer nå Oslo T-banedrift for manglende testing av nye vogner, dårlig renhold av skinnegangen, ikke god nok opplæring av førere og dårlig kommunikasjon, skriver Aften.





Nye tog

Alle skliepisodene har skjedd med de nye togene MX3000.

I hendelsen 10. september i fjor var det sannsynligvis forurensning på sporet som gjorde skinnene så glatte at toget skled bakover.





Nødbrems

Undersøkelsen av toget viste at den delen av nødbremsesystemet som låser første boggi på toget ikke tok høyde for bakoverglidning.

Det er nå gjort endringer i programvaren som sikrer at lignende hendelser ikke skal kunne skje igjen.





Aldri rapportert

15. oktober 2008 klarte ikke et tog å bremse ned med vanlig driftsbrems fra Sognsvann til Tåsen.

Ytterligere fem tilfeller av alvorlig glidning ble aldri meldt til Havarikommisjonen.





Spyling og opplæring

Kommisjonen gir ingen pålegg, men anbefaler blant annet bedre kontroll med flensesmøring, vurdering av lengre perioder med spyling av skinnegangen, styrking av opplæringen av T-baneførere og forbedring av informasjonsrutinene i Oslo T-banedrift.

(©NTB)