BEST PÅ FLATMARK: Bremsene på de nye t-banevognene ble vurdert som gode nok, men sliter lett når det ikke er flatt der den skal stoppe. Bildet viser vogn 3105 av de nye MX3000-vognene. (Bilde: Mona Strande)

Bremsene svikter på nye T-banevogner

I september skled et tog helt fra Blindern stasjon og til Majorstuen før det stoppet.

– Dette medførte aldri noen sikkerhetsrisiko for passasjerene, men kanskje forbauselse over at toget kjørte forbi, sier kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift til NRK.

Klarer ikke helling

De nye T-banevognene av typen MX 3000 ble satt på skinnene for bare et halvt år siden. En vesentlig forskjell mellom disse og de gamle, røde T-banevognene er at den eldre typen var utstyrt med en spesiell type ekstrabremser for å greie de bratteste bakkene i Holmenkollen.

Alle episodene med bremsesvikt skjedde på Sognsvannsbanen – hvor T-banen er brattest.

Skal granskes

Totalt koster de 189 nye T-banevognene 2,5 milliarder kroner. Bare om lag en tredel av dem er tatt i bruk. Rydmark sier bremsene på de nye vognene ble vurdert som gode nok.

Både Jernbanetilsynet og Statens havarikommisjon er varslet. Seksjonssjef Kurt Olsen i havarikommisjonen sier saken er så interessant at kommisjonen sannsynligvis vil sette i gang undersøkelser. Kommisjonen er bare varslet om en av hendelsene. (©NTB)