FILLEBITER: Mange av de som har jobbet lenge i Sporveien, og som overvar knusingen, syntes det var vemodig å se vognen bli omgjort til skrap. (Bilde: Mona Strande)
TØMMES: Før vognen skulle bli skrap, ble den ribbet for alt de ansatte klarte å løsne eller rive løs med hjelp av verktøy. (Bilde: Mona Strande)
FØRSTE HUGG: Gravemaskinen griper tak i vogna, og så er det i gang. (Bilde: Mona Strande)
SISTE TIME: T-banevogn 1045 blir i dag strippet, knust og kildesortert på Ryen. Det er den første av de gamle vognene som må vike for de nye vognene MX3000. (Bilde: Mona Strande)
IKKE NÅDIG: Det nytter ikke å slippe unna gravemaskinens klør. Men den snart 41 år gamle vognen ser ut til å ta det hele med stor ro. (Bilde: Mona Strande)
RIBBET: Alle glass, dører og seter er fjernet før gravemaskinen slipper til. (Bilde: Mona Strande)
SNART GJENNOM: Gravemaskinen har snart delt hele vognen i to. (Bilde: Mona Strande)
SKJØR: Vogn 1045 virker nokså skjør, når vegger og tak bøyes lett som papir under gravemaskinens klør. (Bilde: Mona Strande)
KLIPPER: Ett klipp her og ett klipp der. Vognen ble delt i to mens pressen var tilstede i dag tidlig. Resten klippes i stykker iløpet av dagen. (Bilde: Mona Strande)
TILSKUERE: De ansatte ved Oslo Sporveiers verksted på Ryen tok seg en pause fra arbeidet for å overvære knuseseansen. (Bilde: Mona Strande)
SKRAP: Slik ser det ut når en vogn som er 17 meter lang, 3,2 meter bred og 3,6 meter høy forvandles til små biter. (Bilde: Mona Strande)
SLUTT: Etter å ha fraktet åtte millioner mennesker kan vogn 1045 med god samvittighet avslutte sin yrkeskarriere. (Bilde: Mona Strande)
VEMODIG: Gravemaskinen har stoppet, og tilbake ligger den haugen med skrap som en gang var vogn 1045. (Bilde: Mona Strande)
DELT: Vognen er delt, og overgangen fra gamle til nye vogner markert. (Bilde: Mona Strande)
GODT BRUKT: Store deler av Oslos befolkning har nok sittet i setene på vogn 1045 minst en gang. Nå er vognen historie - og skrap. (Bilde: Mona Strande)
VIL HA MER: Administrerende direktør i Oslo T-banedrift, Øystein Svendsen, håper politikerne vil se behovet for enda flere vogner i Oslos t-banenett. (Bilde: Mona Strande)
VEISKILLE: Vognen har fått dødsstøtet. Utenfor står de ansatte tilbake. For tiden har de mer enn nok med å lære seg vedlikehold på de nye vognene, og er på vei over i en ny tidsalder for Sporveien. (Bilde: Mona Strande)
SISTE SKRIK: Mens vogn 1045 ligger knust utenfor, står vogn 3105 av den nye typen, MX3000, inne i varmen. (Bilde: Mona Strande)
MODERNE: Det skal være både tryggere og mer komfortabelt å jobbe som t-banesjåfør med de nye t-banetogene. (Bilde: Mona Strande)
DAGEN FØR DAGEN: Helt ren og med nybonete gulv står det aller nyeste t-banetoget på Ryen og gleder seg til sin første kjøretur med passasjerer. (Bilde: Mona Strande)
NUMMER 5: Dette er det femte, nye togsettet Oslo Sporveier har mottatt fra Siemens Transport Systems i Østerrike. Det settes i trafikk i morgen tidlig. (Bilde: Mona Strande)

T-BANE

Her knuses t-banen

I dag ble den første av de gamle t-banevognene til Oslo Sporveier knust, i en høytidelig seanse som markerer overgangen fra gamle til nye vogner. Se bildene fra t-banehogsten her.

Når Oslo Sporveier nå mottar nye t-banevogner, må de gamle vognene innse at deres glansdager på skinnene er over.

Slutt for 41-åring

I dag ble livet til t-banevogn nummer 1045 avsluttet. Den ble produsert på Strømmens verksted i 1965, og satt i trafikk i mai 1966.

Vognen rakk nesten å feire sin 41-årsdag, og frakte cirka åtte millioner reisende, før den endte sine dager på Ryen verksted.

Før huggingen ble vognen strippet for de delene som kan brukes som reservedeler på de eldre vognene som fortsatt har litt tid igjen å leve.

To sett i måneden

De nye t-banevognene, MX-3000, kommer nå til Oslo hver 14. dag, og fire togsett er så langt satt inn i daglig trafikk.

Det første t-banetoget kom i midten av desember i fjor, og forsendelsene skal fortsette to ganger i måneden - så sant det ikke er ferie - frem til september 2009.

Da skal Oslos t-banenett ha 63 nye togsett, eller 189 nye vogner, og en rekke av de gamle vognene kan med god samvittighet gå av med pensjon.