I NORGE: Etter en lang ferd fra Kiel kan endelig lastebilene med nye vogner kjøre ut fra Color Fantasy på Hjortneskaia. (Bilde: Truls Myrvold)
SISTE FRAKT: Med hver sin t-banevogn "ombord" står lastebilene oppstilt på Hjortneskaia. Herfra skal de frakte vognene opp til Ryen vognhall, hvor de skal klargjøres for trafikk på Oslos t-banenett. (Bilde: Truls Myrvold)
PÅ SKINNER: Vognene har ankommet Ryen vognhall, og blir lastet ned fra lastebilen og over på skinner. (Bilde: Truls Myrvold)
EGEN RAMPE: På Ryen er det bygd en egen rampe for å få de nye MX3000-vognene ned fra lastebilene og over på skinner. Det trengs, når de skal motta ett togsett hver 14. dag de neste årene. (Bilde: Truls Myrvold)
GAMMEL OG NY: En gammel vogn gjør nytten sin, og trekker den nye vognen MX3106 til hallen hvor den skal klargjøres og testes på prøvespor før den får debutere i trafikk med passasjerer ombord. (Bilde: Truls Myrvold)

Her kommer t-banen

Lørdag fikk Oslo Sporveier nok et t-banetogsett i den nye MX3000-serien. Se vognene sette sine hjul på norske skinner for første gang her.

MX3000 er det nye t-banetoget fra Siemens, som skal representere fremtiden for t-banenettet i Oslo.

De ble testet av Oslo T-banedrift i Østterrike i fjor vinter, og de første vognene ble satt i trafikk i september 2006.

Vognene har Wiens nye t-banevogner av type V som forbilde.

De er laget slik at bremseenergien kan gjenvinnes av andre vogner i nærheten, såkalt regenartiv bremsing. Det skal redusere strømforbruket.