Statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet er ordknapp i sin kommentar.
– Vi konstaterer at noen kinesiske selskaper har valgt å ikke delta på Nor-Shipping i år. Jeg ønsker ikke å spekulere i grunnen til dette, sier Lind.
Sa opp i desember
De statseide kinesiske verftene og selskapene som hadde bestilt plass på årets skipsfartsmesse Nor-Shipping, sa brått fra seg plassen da fredsprisen gikk til Liu Xiaobo.
Offisielt opplyser kineserne at det er økonomiske årsaker.
Les også: Kina trekker seg fra Nor-Shipping
Norske næringslivsledere ber regjeringen ta initiativ til å normaliserer forholdene til Kina.
Myndighetene i kommunistlandet ser ikke forskjell på beslutninger i Nobelkomiteen og den norske stat.
Les: Kina holder tilbake skifergass
Jobber i det stille
Ifølge departementet er det prosesser i gang for å blidgjøre kineserne, uten å gå på akkord med nobelkomiteens frie stilling og uavhengige beslutninger.
– Det arbeides kontinuerlig med forholdet mellom Norge og Kina. Vi følger nøye med på norsk næringslivs virksomhet i Kina og bistår dem der dette er aktuelt, sier Lind.
Nor-Shipping arrangeres annethvert år og regnes som en av verdens viktigste møteplasser for shippingmiljøer, det vil si alt fra rederier, verft og utstyrsindustri til finans og myndigheter.
Rekord
Arrangøren Norges Varemesse, regner i år med at det blir minst 35.000 personer og delegater på arrangementet 24. - 27. mai.
Parallelt med utstillingen på Lillestrøm, pågår det flere konferanser, som i år også er supplert med Nor-Shipping Campus som representerer bredden i den norske maritime klyngen, med finansmiljøer, meglere, verft, utstyrsleverandører, tjenesteleverandører og rederier.
Av skipsfartsmessene er bare tyske SMM i Hamburg større, målt i areal.
– Nor-Shipping er svært betydningsfull og er en markert hendelse som legges merke til i det verdensomspennende maritime miljøet, og er en møteplass som benyttes utelukkende av bransjefolk, sier Lind.