IKKE GJENSYN: Kinesiske delegater til Nor-Shipping i 2009 i Veritas-parken blir ikke å se i år. (Bilde: Tore Stensvold)
HÅPER: Norsk Industri ved Knut E. Sunde (t.v) og Stein Lier-Hansen ønsker at Norge og Kina skal få normalilsert forholdet igjen. (Bilde: Trond Gram)

Kina trekker seg fra Nor-Shipping

  • Industri

Offisielt er det økonomiske årsaker til at Kina ikke vil være til stede på verdens mest betydningsfulle skipsfartsmesse.

– Det er vel liten tvil om at fredsprisutdelingen til dissidenten Liu Xiaobo ligger bak kanselleringen, sier utstillingsdirektør Tollef Schiander, til Teknisk Ukeblad.

De statlige kinesiske utstillerne, inklusive 8–10 verft, var fordelt på to paviljonger på til sammen ca. 475 kvadratmeter. For Nor-Shipping er det ingen krise. Området er allerede fylt opp med andre utstillere.

Skiller ikke roller

Norsk Industri synes det er beklagelig at Kina reagerer på fredsprisutdelingen på denne måten.

– Dette er nok et eksempel på at kineserne ikke klarer å skille mellom Nobelkomiteen og norske myndigheter. De ser at tidligere statsminister Thorbjørn Jagland og tidligere stortingsrepresentanter avgjør hvem som får prisen. Det går også ut over norske bedrifter, sier Knut E. Sunde i Norsk Industri.

Merker misnøyen

Han frykter at norske utstyrsleverandører strykes fra leverandørlistene til de statlige verftene.

Flere norske bedrifter har merket kinesernes misnøye med fredsprisutdelingen. Behandlingstiden for tildeling av visum er blitt lengre, kontrakter som var klare for undertegnelse før fredsprisen ble offentliggjort, er ennå ikke signert.

Blant selskapene som har gått offentlig ut og fortalt om problemer, er TTS Marine, Lerøy og Framtech. I tillegg mistet DNV i februar lisens til å utstede ISO-sertifikater.

Salget av Norges paviljong til verdensutstillingen ble plutselig stanset da Li Xiaobos navn kom opp som favoritt til fredsprisen i fjor høst.

Les også:

Kløkt og klokskap

Norsk næringsliv skriker etter normalisering av forholdene til Kina. DNVs konsernsjef Henrik O. Madsen ber myndighetene bruke politisk kløkt og diplomati til å gjenopprette de gode forholdene, men uten at regjeringen skal legge seg flate og beklage prisutdelingen. Han advarer mot å bare å sitte stille og vente.

– For kineserne virket det nesten like fornærmende at Norge bare trekker på skuldrene og sier "det går nok over", påpeker Madsen.

Norsk Industri har heller ikke noen gode forslag til å løse floken.

-Vi lever i en komplisert verden. Vi må balansere våre syn på menneskerettigheter og behovet for næringslivssamarbeid, sier Sunde til TU.

Ny fredspriskomité

Sunde mener det er en fornuftig tanke at Nobelkomiteen utvides med representanter fra andre verdensdeler og kulturer, slik Madsen i DNV har tatt til orde for.

– Det er svært sannsynlig at vi kan komme opp i en lignende situasjon igjen. Dersom komiteen var bredere sammensatt, ville ikke dens beslutninger bli sett på som offisiell norsk politikk, sier Sunde.

Fyller opp Nor-Shipping

Selv om de statlige selskapene trekker seg fra Nor-Shipping, er ca. 14–15 private verft og utstillere fra Kina representert på Nor-Shipping. De fyller til sammen 400–500 m².

– Vi har nok av utstillere som står i kø til å fylle ledige plasser på nor-Shipping, sier Schiander.

Han regner med at det kommer ca. 35.000 delegater, utstiller og besøkende til Nor-Shipping. Det er ca. 11000 utstiller på messen. Den foregår på Lillestrøm fra tirsdag 24. mai til og med fredag 27 mai.

Tips oss!

Tips til andre bedrifter som har fått problemer med Kina etter fredsprisutdelingen? Sende e-post til Tore Stensvold.