OLJE OG GASS

Herfra overvåker Karsten Moholt 11.000 maskiner verden over

Overvåker: Bård Kausland leder avdelingen for vibrasjonsanalyse i Karsten Moholt.
Overvåker: Bård Kausland leder avdelingen for vibrasjonsanalyse i Karsten Moholt. Bilde: Lars Taraldsen
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
11. okt. 2014 - 18:23

ASKØY: I Karsten Moholts kontorer på Askøy sitter en avdeling på om lag 30 mann. Den såkalte CM-avdelingen driver med tilstandsbasert overvåking (Condition Monitoring).

Her mottas det informasjon fra om lag 11.000 maskiner som er lokalisert over hele verden. Selskapet er også selv ute i felten for å gjøre målinger og løse problemer.

Maskinene som overvåkes er i stor grad innen offshore- og shippingindustrien.

Analyserer vibrasjon

Den ene avdelingen driver med elektrisk tilstandskontroll som blant annet innebærer termografering og høyspenttesting for å utføre tilstandskontroll på elektriske systemer.

Selskapet har også to personer som er serti­fisert i henhold til ISO kategori 4, som er den høyeste sertifiseringsgraden innenfor vibrasjonsanalyse. Selskapet er også sertifisert leverandør av DNV GL- og ABS for denne typer tjenester.

Den største underavdelingen på CM hos Karsten Moholt driver med vibrasjonsanalyse.

– Dette innebærer at vi kan se vibrasjonsmønstrene på det kritiske utstyret, for eksempel om bord på en rigg. Om vi ser at det er avvik i trenden, ser vi at noe er i ferd med å skje. Da har vi andre målinger for å finne ut nøyaktig hva det er som skjer og nøyaktig hvilken komponent i maskinen det er snakk om, forklarer Bård Kausland, som er avdelingsleder for vibrasjon offline service.

Les også: Slik så betongveggen ut etter at trykktestingen gikk galt

Automatisk innsending av data

Når kundene til Karsten Moholt har tatt kontakt, får de tilbud om en total pakke. Da leveres og installeres utstyret, samt at det gis kurs i bruk av instrumenter og kurs i hvordan informasjonen sendes til diagnosesenteret vårt for analyse og rapportering.

– Om de har et online system, behøver kunden ikke å gjøre noe som helst etter installeringen. Da måles alt med online instrumenter. Innsending av data skjer automatisk. Med en offline løsning gjør kundene manuelle målinger med håndholdte instrumenter og sender de inn til oss, for eksempel én gang i måneden, forteller Kausland.

– I tillegg slipper man konvensjonell rapportering. Kundene kan selv bestemme på hvilket nivå de ønsker rapportering, for eksempel om de kun ønsker melding om alarm når det oppstår avvik eller skade.

Les også: Slik kan Vision Io ta klare bilder nede i oljebrønner

Slitt: Dette kulelageret har blitt svært slitt. Overflaten skulle ha vært helt glatt, men er nå full av rugler. Vibrasjonen fra den ru overflaten ble plukket opp av Karsten Moholt, og man kunne gjøre tiltak før en eventuell krise ble et faktum.
Slitt: Dette kulelageret har blitt svært slitt. Overflaten skulle ha vært helt glatt, men er nå full av rugler. Vibrasjonen fra den ru overflaten ble plukket opp av Karsten Moholt, og man kunne gjøre tiltak før en eventuell krise ble et faktum.

Unngår havari

Om det kommer frem at det er noe galt i målingene, gir systemet alarm. Karsten Moholt gir da anbefalinger om hva kundene bør gjøre.

Han gir et eksempel fra et oljeservicefartøy som var lokalisert i Norge for ganske kort tid siden.

– Vi fikk analyse på at noe var i ferd med å skje med motorene som driver selve båten. Da sa vi at de nå bør skifte kulelagre. Og ved neste landligge har vi folk fra vår feltserviceavdeling som blir tilkalt og står klar for å skifte lagrene. Det vil si at vi kan gjøre hele pakken, forklarer han.

Når denne jobben er gjort, tar Karsten Moholt med seg de gamle lagrene for å åpne dem og gjør en «root cause analysis», og kommer så med anbefaling om tiltak for å hindre gjentakelse.

– I tilfellet på serviceskipet var problemene knyttet til et relativt nytt fenomen på nye, frekvensstyrte motorer, der det kan oppstå strømgjennomgang i lagrene. Når lageret roterer, kommer det små elektriske overslag og gnister inni, forteller han.

Video-spesial: Her går det galt med oljebrønnene

Kunne gitt havari

Dette gjorde at overflaten som egentlig skulle vært helt glatt, får «rugler».

– I verste fall, om man ikke hadde hatt vibrasjonsanalyse, så hadde det ikke blitt oppdaget. Da kunne resultatet ha vært totalt motorhavari, og det er bagateller som kan utløse dette, forteller han.

– Dette lageret hadde ikke levd så lenge før man måtte ha brutt operasjonen og dratt til land. Når vi nå fikk informasjon om hva som var galt, kunne man planlegge innkjøp av nye lagre og unngå at operasjonene måtte stoppes på ugunstige tidspunkt. En finner ikke bare problemet, men hjelper også kunden å løse problemet og også anbefale tiltak for å hindre gjentakelse.

– Leger har stetoskop for å lytte til hjertet. Vi har dette for å overvåke kritisk utstyr.

Les også:

1000 tonn tung kompressor skal gi olje for milliarder på Kvitebjørn

Her er norske Sevans flytende Fukushima-erstatter

Nå har også Karsten Moholt varslet permitteringer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.