(Bilde: Audi)

Elbil nummer to fra Audi

Etter mye ståk og forhåndspromotering kom Audi med sin elbildebut på fjorårets bilmesse i Frankfurt.

Audi e-tron lignet på R8, men hadde byttet ut den midtstilte V10-motoren med 470 kilo litiumionebatterier.

Les sakene: 60-120 km/t: fire sekunder!

Audi-hint om vill elbil

Versjon to

Til årets bilmesse i Detroit, som startet denne uka, har Audi med seg et nytt elbilkonsept. Navnet er fortsatt e-tron, men både design og teknologi er endret.

To motorer plassert i hvert sitt bakhjul yter til sammen en effekt på 150 kW (204 hk) og et dreiemoment på 2.650 Nm.

Det skal ifølge Audi bidra til å akselerere e-tron fra 0-100 km/ på 5,9 sekunder. Den skal klare 60-120 km/t på 5,1 sekund.

Over bakhjulene ligger batteripakka som inkludert elektronikk veier 399 kilo. Litiumionebatteriene har en brukskapasitet på 45 kWh som skal gi sportsbilen en rekkevidde på 250 kilometer.

E-tron er allerede redesignet siden forrige store bilmesse. Nå minner den like mye om A/S5 som R8. Foto: Audi

Lysassistanse

På elbilen viser også Audi fram en ny lysteknologi. LED-lysene justerer seg automatisk etter kjøreforhold, trafikk og vei. Derfor trenger heller ikke bilen dedikerte tåkelys, for eksempel.

Lysassistansesystemet bruker et kamera til å registrere vær og motgående trafikk og blender automatisk. Det er dessuten integrert med navigasjonssystemet, slik at lyktene kan belyse svingene før sjåføren vrir på rattet.

Rattet er for øvrig utstyrt med en styreplate à la dem som finnes på bærbare datamaskiner til å styre multimediesystemet.

Brake-by-wire

Selv med nærmere 400 kilo batterier og to elektromotorer, veier e-tron nr. 2 kun 1.350 kilo. Det skyldes like mye materialbruken som at dette er en ganske liten bil (3,93 m lang, 1,78 m bred, 1,22 m høy og en hjulavstand på kun 2,43 m).

Rammen er konstruert i aluminium, mens karosseriet består av komposittmaterialer.

E-tron kan i tillegg varte opp med et innovativt elektro-mekanisk bremsesystem (brake-by-wire) der den ifølge Audi oppnår regenerativ bremsing med mindre tap. Bremsene på bakakslingen er ikke koblet hydraulisk til bremsepedalen og henter energi fra all deakselerasjon.

Les mer om nye e-tron her

Audi viser fram e-tron versjon to på årets bilmesse i Detroit, North American International Auto Show (NAIAS). Foto: Audi