ENDRINGER: Etter at 700 000 kubikkmeter olje rant ut i Mexico-gulfen etter Deepwater Horizon-ulykken i april i fjor, har en hel offshoreverden ventet i spenning på et nytt sikkerhetsregime som skal hindre at slike ulykker skjer på nytt. (Bilde: US Coast Guard)
INSPIRERT: Jeffrey Lantz er direktør for kommersielle reguleringer og standarder i US Coast Guard. Han vil presentere forslag til nye reguleringer, mye basert på norsk regelverk. (Bilde: US Coast Guard)

Diskuterer Deepwater-konsekvenser

  • Olje og gass

Onsdag i neste uke kommer US Coast Guard-direktør Jeffrey Lantz til Lillestrøm og en av verdens største skipsfartsmesser, Nor-Shipping.

Dit kommer også BP Shippings John Ridgway. De to skal snakke om de langsiktige konsekvensene for offshoreindustrien etter Deepwater Horizon-ulykken.

Look to Norway

Ifølge Nor-Shippingarrangøren, er det ventet at Lantz og US Coast Guard vil presentere amerikanske myndigheters forslag til nye og globale regelverk for offshoreindustrien.

Myndighetene i USA har satt seg grundig inn i det norske regelverket for å se om de kan trekke lærdom.

Les også: Kongressen vil ha norsk regelverk

– Oljeindustrien har mye å lære av atomkraftbransjen

John Ridgway fra BP Shipping vil at opp behovet for økt internasjonalt samarbeid og initiativ for å sikre læring mellom aktørene i industrien, skriver Nor-Shipping i en pressemelding.

Ny IMO-sjef?

Lantz, som er direktør for kommersielle reguleringer og standarder, er aktuell kandidat til toppstillingen i International Maritime Organization (IMO). FN-organisasjonen skal ansette ny generalsekretær til nyttår

Nor-Shipping arrangeres ved Norges Varemesse på Lillestrøm annet hvert år. I år fra 24. mai til og med 27. mai.