Eksplosjon: Macondo-ulykken i fjor har avslørt sikkerhetsutfordringer i oljebransjen. (Bilde: Scanpix / Reuters)

– Oljeindustrien har mye å lære av atomkraftbransjen

  • Olje og gass

OLF ser ikke behov for granskning

Oljeindustriens Landsforening ser ikke at det er noe umiddelbare behov for en egen granskning.

– Vi er alltid åpne for gode innspill som kan forbedre sikkerhetsnivået i næringen. Norsk olje- og gassindustri arbeider hele tiden målrettet for hele tiden å øke sikkerhetsnivået. Etter Deepwater Horizon-ulykken opprettet vi et eget prosjekt som går gjennom de ulike granskningsrapportene for å se hvor det er nødvendig med forbedringer på norsk sokkel. I tillegg holder vi tett kontakt med internasjonale initiativ for å sikre bred læring og erfaringsoverføring på tvers av lande- og selskapsgrenser, sier pressetalsmann i OLF, Kjetil Hjertvik.

Fagsjef for HMS i OLF, Aud Nistov, mener dialog er bedre enn en granskning. –Det vil være en høyere grad av kunnskapsdeling når det går gjennom dialog enn en ovenfra-ned granskning, sier Nistov.

Macondo-ulykken

  • Den 20. april 2010 inntraff en eksplosjon på boreriggen «Deepwater Horizon» i Mexicogolfen utenfor kysten av Louisiana som resulterte i en kraftig brann, hvoretter riggen sank.
  • Dette førte til et stort oljeutslipp på rundt 4,9 millioner fat olje.
  • Elleve arbeidere omkom i eksplosjonen og 17 kom til skade.
  • President Barack Obama krever endringer i bransjen.
  • 11. januar kom rapporten fra presidentkommisjonen etter Deepwater Horizon-hendelsen.


Jon Espen Skogdalen

  • Er sivilingeniør innenfor sikkerhet og har jobbet ti år som sikkerhetskonsulent for ulike offshoreselskap.
  • I 2008 begynte han på en doktorgrad innenfor risikoanalyser offshore ved Universitetet i Stavanger.
  • Han er Fulbright Scholar ved UC Berkeley som en del av doktorgraden.
  • Deltok i Deepwater Horizon Study Group som rapporterte til Obamas granskningskommisjon.


11. januar leverte den Obama-utnevnte granskningskommisjonen for Macondo-ulykken sin endelige rapport.

Serie av feil

Kommisjonen gir skryt til norsk sikkerhetsarbeid på enkelte punkter, men i realiteten går rapporten går til angrep på hele oljebransjen verden over.

– De direkte årsakene til Macondo-utblåsningen skyldes en serie av feil fra BP, Halliburton og Transocean som avslører så systematiske mangler i risikostyring at det kan reises tvil om sikkerhetskulturen i hele bransjen, står det i rapporten.

Kommisjonen peker også på flere forhold relatert til manglende kunnskap og oppfølging av ny teknologi i offshorebransjen. Det blir også pekt på dobbeltrollen til The American Petroleum Institute (API). API-standardene blir flittig brukt på norsk sokkel i tillegg til at de er basis for mange av norske standardene. Kommisjonen mener API motarbeider reguleringer som går utover bransjens selvkontroll.





Doktorgradsstipendiat Jon Espen Skogdalen, UiS og Berkley, ekspert på offshore risikohåndtering.
Vil undersøke norsk sokkel Granskning: Jon Espen Skogdalen, ved UiS og Berkley, er ekspert på offshore risikohåndtering. Han etterlyser en uavhengig granskning av sikkerhetsnivået på norsk sokkel. UiS

Vil undersøke norsk sokkel

Risikoekspert Jon Espen Skogdalen deltok i Berkeley University’s Deepwater Horizon Study Group som rapporterte til Obamas granskningskommisjon.

Han foreslår at det bør gjennomføres en uavhengig granskning av sikkerhetsnivået på norsk sokkel.

– Granskningen har avdekket store sikkerhetssvakheter i industrien. Svakhetene omfatter teknologi, organisering, utførelse og kontroll fra det laveste ledernivå til toppledelse i både operatør- og leverandørselskap, sier Skogdalen.

Les også: Systemsvikt bak BP-katastrofen

– Styrk Ptil før ulykkene skjer

– Må være uavhengig

Han mener det ikke er tilstrekkelig at bransjen gransker seg selv.

– Det er i Norge gjennomført mange større prosjekter relatert til sikkerhet i oljebransjen de siste årene, og ved hjelp av en uavhengig granskning kan en vurdere resultatene fra disse. Granskningen bør gjennomføres av et utenlandsk fagmiljø for å sikre størst mulig uavhengighet. Og det bør ha erfaring fra kjernekraft.

Trenger forandringer

Ifølge den amerikanske rapporten har oljebransjen mye å lære av kjernekraft-, luftfarts- og romfartsindustrien.

– Kommisjonen mener oljebransjen trenger store forandringer, tilsvarende blant annet kjernekraft sto ovenfor i forbindelse med nestenkatastrofen på Three Mile Island i 1979. I ettertid av den hendelsen har kjernekraftbransjen bygget opp et eget kompetansesenter som utfører inspeksjoner, bidrar med læring og om nødvendig stenger kjernekraftverk som opererer utilfredsstillende, sier han.





– Utallige granskninger ikke viktigst

Statoil-sjef Helge Lund vil ikke ta stilling til om det bør gjennomføres en uavhengig granskning.

– Nå har jeg forstått det slik at den rapporten som kommisjonen har kommet med har sett på selve hendelsen, og samtidig trekker mye bredere konklusjoner. I USA er det varierende oppfatninger i industrien om det var en spesiell situasjon eller et industriproblem. Jeg synes det er viktig for alle å ta mest mulig lærdom ut av dette. Det viktigste i oljebransjen er ikke å ha utallige granskninger. Men vi har helt sikkert mye å lære fra andre industrier som luftfart og atomkraft. Det gjør Statoil i dag. Vi samarbeider med andre industrier for å lære, sier Lund.





Læring viktigst: Statoil-sjef Helge Lund vil ikke ta stilling til om det er nødvendig med en uavhengig granskning av oljeindustrien. Jörgen Skjelsbæk

Har hatt samarbeid

Tilsynsdirektør Finn Carlsen i Petroleumstilsynet vet ikke om det er nødvendig med en uavhengig granskning.

– Vi har ikke vurdert dette. Men det viktigste er uansett å sikre høy kompetanse innen sikkerhet. Vi har allerede på plass internasjonalt samarbeid med både amerikanske og andre petroleumsproduserende land. Vi får innspill fra deres vurderinger av ulykken i Mexicogolfen, sier han.

Carlsen legger til at de har hatt samarbeid med kjernekraftindustrien.

– Vi har brukt dem som konsulenter inn mot vårt tilsyn. De har også kommet med innspill til hvordan vi skal granske hendelser.

Les også: Derfor vil utblåsningene fortsette å skje

Milliardtap for BP etter riggkatastrofe

Store miljøskader i Mexicogolfen