- Det er ikke alltid tid og sikkerhet lar seg kombinere, sier Morten Hauge Emilsen i Add wellflow. (Bilde: Scanpix / Reuters)

Derfor vil utblåsningene fortsette å skje

  • Kraft

STAVANGER: Add wellflow var bidragsyter til BPs granskningsrapport etter Macondo-hendelsen i Mexicogolfen.

Selskapet er spesialist på håndtering og dreping av brønner som er ute av kontroll, og var også involvert i drepingen av Montara-brønnen i Australia.

– Det snakkes om læring i virksomheten, men grunnen til at utblåsninger vil fortsette å skje i fremtiden skyldes i hovedsak mer komplekse brønnoperasjoner. Oljen er vanskeligere å få ut, og vi må bruke mer avanserte boremetoder, sier Morten Haug Emilsen i Add wellflow, og peker på Statoils trykkbalanserte boremetode på Gullfaks C.

Morten Emilsen add wellflow
Dyrt stål Morten Emilsen i Add Wellflow. privat

Dyrt stål

Emilsen tror også økonomi er en viktig bidragsyter til hendelsene.

– Macondo-brønnen lå langt over tidsskjema. Riggtid er dyrt, og er en kritisk faktor. Det snakkes om fast-track prosjekter som skal halvere tiden i prosjekter. Det er ikke alltid tid og sikkerhet lar seg kombinere, sier Emilsen.

Han mener også at stålkostnader kan bidra til ulykker, ved at det er billigere å sette færre fôringsrør.

– Det er også organisatoriske forhold som opprettholder ulykkene. Mange tror at store selskap har en slags virtuell hukommelse, som ivaretar kompetanse og sikkerhet. Men kompetansen sitter hos enkeltindividene. Mange selskaper har høy rotering av personell og tidligpensjon av ansatte. Man trenger å ivareta kompetansen hos individer som kanskje har kjent en utblåsning eller brønnspark på kroppen, sier Emilsen.

Uforutsett

Emilsen mener ulykker som Macondo alltid vil resultere i regelverksendringer, men stiller spørsmål til hvorvidt det har noen effekt.

– Exxon Valdez førte til endring i regelverk i form av krav om doble skrog. USA har allerede kommet med nye retningslinjer, og EU har begynt å snakke om et felles regelverk som vil gjelde også Norge, sier Emilsen.

Han tror likevel ikke et regelverk vil forhindre ulykker.

– Man kan ikke gardere seg fra storulykker, det er uforutsette ting som skjer. En må hele tiden ha fokus på personell og opplæring for forståelse av et reelt risikobilde, sier Emilsen.

Les også: Systemsvikt bak BP-katastrofen

BP hadde utblåsning før Deepwater Horizon

Hadde ingen plan for å drepe brønnen