Prosjekter

Implenia og Stangeland valgt til å bygge ny E39 forbi Lyngdal

Nye Veier har valgt å gå videre med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder.

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang.
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Illustrasjon: Nye Veier
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
7. mai 2021 - 11:55

Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.

– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.   

Onsdag markeres åpningen av Langskip-prosjektet for CO2-fangst, -transport og -lagring. Gassnova kommer nå med en rapport som peker på hvilke områder det er mulig å kutte kostnader for fremtidige prosjekter.
Les også:

CO2-fangst og -lagring: To ting skal gjøre dette billigere

11 kilometer ny E39

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.

Strekningen inkluderer:

  • 5300 meter vei i dagen
  • 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
  • To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
  • To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
Brua over Bjørnafjorden blir om lag 5,5 kilometer lang og er planlagt som en kombinasjon av sideforankret flytebru og skråkabelbru.
Les også:

Gigantprosjekt vil koste over 53 milliarder

Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. Foto:  Implenia/Stangeland
Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. Foto:  Implenia/Stangeland

Konkretiseringsfase

– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.

Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.

Barents Blue, som etter planen skal produsere blå ammoniakk i Hammerfest, er et av prosjektene til Horisont Energi som har støtt på problemer den siste tiden. Partner Fertiberia har trukket seg fra prosjektet.
Les også:

Får ikke tak i investorer til grønn satsing – må si opp ansatte


Prestasjonsmål

Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:

  1. Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
  2. Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
  3. Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
  4. Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
  5. Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
Illustrasjonen viser hvordan skipstunnelen vil se ut innvendig. På hver side er det en 3,5 meter bred fendret ledekonstruksjon. Seilasen gjennom tunnelen vil ta cirka ti minutter.
Les også:

Kineserne er ute av konkurransen om Stadtunnelen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.