ELEKTRISK

ID.3: 40 prosent billigere å bygge enn e-Golf

Volkswagens nye elbil blir betydelig rimeligere å produsere enn forgjengeren.

Produksjonen av ID.3 er i full gang i VWs ombygde fabrikk i Zwickau.
Produksjonen av ID.3 er i full gang i VWs ombygde fabrikk i Zwickau. Foto: Volkswagen AG
19. nov. 2019 - 17:00

Herbert Diess, Volkswagens konsernsjef, sier av den nye elektriske ID.3 blir hele 40 prosent billigere å bygge enn den utgående e-Golf. 

- Mesteparten av kostnadsreduksjonen kommer fra celler og batterisystemet. Fem til ti prosent av besparelsen kommer fra at hele fabrikken er dedikert produksjon av elektriske kjøretøy, sier Diess til Reuters

Motoren til ID.3 er kompakt nok til å få plass i en sportsbag. <i>Foto:  Volkswagen AG</i>
Motoren til ID.3 er kompakt nok til å få plass i en sportsbag. Foto:  Volkswagen AG

Bygget som elbil fra grunnen

Mye av forklaringen er at e-Golf var en konvertering av den fossildrevne Golf-modellen, og altså ikke bygget som elbil fra bunnen. Volkswagen skal produsere ID.3 i et langt større volum, som også får ned kostnadene per bil. Kostnadsreduksjonen er en av faktorene som gjør at VW har tro på at det skal gå an å gire om produksjonen fra forbrenningsmotorer til batteridrevne biler - uten å tape penger. 

Elmotoren i ID.3 kalles APP 310, og får deler fra en rekke ulike fabrikker i Tyskland. <i>Foto:  Volkswagen AG</i>
Elmotoren i ID.3 kalles APP 310, og får deler fra en rekke ulike fabrikker i Tyskland. Foto:  Volkswagen AG

Tidligere denne måneden begynte produksjonen av ID.3 i Zwickau, med både Diess, Angela Merkel og tu.no til stede. Zwickau-fabrikken produserte tidligere biler med forbrenningsmotor, men er nå bygget om til å kun skulle lage elektriske biler.

Her hentes batteripakker som er ferdig utladet og demontert i selskapets andre anlegg få hundre meter unna på samme industriområde. De løftes inn i en matestasjon, og derfra går hele prosessen automatisk til de ulike fraksjonene kommer ut ferdig sortert i andre enden.
Les også

Hydro har investert 100 millioner i kriserammet batteriselskap

Neste høst skal ID.3 også bygges på VW-fabrikken Gläserne Manufaktur, som ligger i sentrum av Dresden. “Glassfabrikken” har vært et prestisjeprosjekt for VW-konsernet, og her er det produsert noen av konsernets mest prestisjefylte biler, som VW Phaeton og Bentley Continental Flying Spur - i tillegg til e-Golf. 

VW har startet bygging av en elbilfabrikk i amerikanske Chattanooga, Tennessee. I tillegg har VW elbilfabrikker i Kina, både i Anting utenfor Shanghai og i Foshan i Guangdong-provinsen. 

Wallenius Wilhelmsen øker størrelsen på de fire neste PCTC-skipene i Shaper-klassen. Med plass til 9.300 var de allerede verdens største. Nå skal de kunne ta 11.700.
Les også

Skal frakte 11.700 biler – blir verdens største

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.