Det begynte å bli kritisk med Porsgrunnstunnelen, en del av riksveg 356, de siste årene. Deler av elektronikken sluttet å fungere ved en anledning. I 2015 falt stein ned fra tak og vegger, og tunnelen måtte stenges.
Tunnelen ble satt under trafikk i 1989, og de tekniske installasjonene har hatt sin levetid. Vedlikeholdskostnadene økte og økte, og den måtte uansett rehabiliteres i henhold til tunnelforskriften. I januar lyste Vegvesenet ut arbeidet, og AF Gruppen fikk kontrakten.
![Et NH90-helikopter ombord på Kystvaktfartøyet KV Senja, før kontrakten ble hevet.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847635/20160216th_%252023767.jpg)
Planlegger rettsmaraton etter NH90-vrakingen
Totalstengt under rehabiliteringen
Tunnelen har vært totalstengt fra Jernbanegata og ned til Raskebakken i byggeperioden, og det har såklart lettet arbeidet en god del.
![Sikringsarbeidet som er gjort i Porsgrunnstunnelen skal sørge for at det ikke raser stein fra tunneltaket i fremtiden. <i>Foto: Morten Jordbakke, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2506/2506848/IMG_6010.jpg)
En litt spesiell løsning er påkjøringsrampa ned mot tunnelen fra Herøyasiden. Her sprengte entreprenøren vekk fjell, bygde nytt teknisk bygg og bygde opp rampa igjen på toppen av bygget.
– Vi har vel tatt et skikkelig tak når vi først var i gang, og har kostet på en del mer enn det som var tenkt. Vi skulle i utgangspunktet ikke gjøre noe med kjøredekket, men dekket var betong fra 1989, og det var modent for utskifting. Så vi fant ut at det var lurt å ta det nå, og fikk lagt to lag med asfalt, forteller Vegvesenets byggeleder Torgeir Haugland i en reportasje i siste utgave av Våre Veger. (Trykk her for å bli abonnent.)
![5. januar 2023 sto Stine Undrum som utbyggingsdirektør i Bane Nor midt i Follobane-stormen. Siden har hun byttet jobb flere ganger, og er nå i OneCo.](https://images.gfx.no/130x87/2752/2752771/DSC02003-Edit.jpg)
Tidligere Bane Nor-topp om store prosjekter: – Risky business