IT

Hyrer halve It-Norge

START: Moderniseringen av NAVs it-systemer skal etter planen ta til i begynnelsen av 2012.
START: Moderniseringen av NAVs it-systemer skal etter planen ta til i begynnelsen av 2012. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
9. nov. 2011 - 08:36

NAV har i flere år hatt ord på seg for å sitte på it-systemer som er gått ut på dato for flere generasjoner siden.

Etter en omfattende utskifting av grunnleggende infrastruktur, er neste skritt det såkalte Moderniseringsprosjektet, som skal bidra til bedre tjenester for brukerne og mer effektive dager for saksbehandlerne.



Kast det gamle

Arbeidet er så smått kommet i gang i høst, etter at ekstern ekspertise i sin kvalitetssikringsrapport anbefalte nærmest å skrote alt det gamle til fordel for mer moderne løsninger.

I rapporten fra Metier og Møreforskning heter det at:

"...mangelfulle IKT-løsninger er en hindring for videre utvikling av tjenestene fra Arbeids- og velferdsetaten i tråd med målene for NAV-reformen. Det gis entydig støtte til at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å sette i gang et større program for IKT-modernisering som grunnlag for videreutvikling av tjenester."

Les også: Nødhjelp til Nav og Politiet



Milliardavtale

NAV har lyst ut rammeavtaler på konsulenttjenester for nærmere 1 milliard kroner på følgende områder:

  • Prosjektstyring /-rådgivning
  • Strategiplanlegging /-rådgivning
  • Arkitektur- og løsningsspesifikasjon
  • Teknisk arkitektur (Drift)
  • Test og kvalitetssikring
  • Logistikk, OeBS og e-handel
  • Agresso
  • Elektronisk samhandling
  • Systemutvikling/programmering
  • Drift av IT-systemer og plattformer
  • Datakommunikasjon
  • Telekommunikasjon
  • Operativsystemer
  • Datalagring
  • Spesialister på databaser
  • Spesialister på applikasjonsintegrasjon


Minianbud

60 leverandører meldte sin interesse, og 29. september signerte 34 av dem totalt ikke mindre enn 104 kontrakter med NAV.

Avtalene innebærer at etaten kan gjøre såkalte avrop - det vil si kjøre minianbud på de ulike tjenesteområdene ved behov.

Leverandørene er:

  • A2 Norge
  • Acando
  • Accenture
  • Adg Application Development Group
  • Atea
  • Bekk Consulting
  • Bouvet
  • Capgemini
  • Ciber
  • Computas
  • Decisive
  • Dell Norge
  • Deloitte
  • Devoteam Davinci
  • Ebs Consulting
  • EDB Ergogroup
  • Ernst & Young
  • Ework Norge
  • Gartner Norge
  • Hewlett Packard Norge
  • Inmeta Crayon
  • Innovatec
  • Know It Objectnet
  • KPMG
  • Metier
  • Miles
  • Norske systemarkitekter
  • Pricewaterhousecoopers
  • Promis
  • Rambøll management
  • Steria
  • Teleplan Consulting
  • Uniconsult
  • Visma Sirius


Starter neste år

Metier og Møreforskning har foreslått at Moderniseringsprosjektet kjøres over seks år, fordelt på tre faser. I høst er det satt i gang et forprosjekt for å legge en gjennomføringsplan og vurdere den foreslåtte varigheten. Her må det også avklares hva prosjektet skal omfatte, hva det skal koste og hvilke gevinster som skal forventes.

Ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år, er selve prosjektarbeidet ventet å komme i gang tidlig i 2012.



Selvbetjening

Målet er å ende opp med moderne it-løsninger for uførepensjon, sykepenger, selvbetjeningsløsninger, økt automatisering av vedtaksbehandling og integrering med sentrale fellesskapsløsninger, som EDAG. EDAG står for Enkel Dialog med Arbeidslivet og er en planlagt Altinn-basert tjeneste som skal forenkle arbeidsgivers rapporteringsplikt rundt ansettelser og lønn.

Les mer: EDAG skal spare 500 mill

Hvor store midler som skal til for å komme i mål med Moderniseringsprosjektet er ennå ikke klart.

Det endelige budsjettet må godkjennes av Stortinget.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.