IT

EDAG skal spare 500 mill

EDAG: Dialogsystemet skal lette byråkratiet for både arbeidsgiverne og det offentlige.
EDAG: Dialogsystemet skal lette byråkratiet for både arbeidsgiverne og det offentlige. Bilde: Colourbox
Espen Zachariassen
16. mars 2011 - 12:03

Et forslag til løsningen med "Elektronisk dialog med arbeidsgivere" (EDAG) er sendt ut på høring fra Finansdepartementet.

Løsningen vil bli en av de sentrale tjenestene på den nye Altinn-plattformen og handler om stor forenkling av arbeidsgivernes rapportering om ansettelser, lønn og skattetrekk.

Oppstart for Altinn II



Byrde

– Forenkling for næringslivet er et prioritert område, og Regjeringen legger betydelig vekt på å redusere næringslivets administrative byrder, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding.



Felles inngang

EDAG skal bli en felles innrapporteringsløsning for arbeidsgiveres rapportering til Skatteetaten, Arbeids- og velferdsetaten (NAV) og Statistisk sentralbyrå (SSB).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

I dag rapporterer arbeidsgivere til dels de samme opplysningene om ansettelser, lønn og skattetrekk til til disse tre.

EDAG skal redusere belastningen for arbeidsgiver ved at dagens rapportering erstattes av én ny oppgave hvor arbeidsgiver løpende rapporterer lønnsopplysninger etc. om hver enkelt ansatt.

Les også:



Inn i lønnssystemet

Denne rapporteringen skal skje gjennom arbeidsgivers lønnssystem som en integrert del av avlønningsprosessen.

Den felles EDAG-oppgaven vil erstatte flere oppgaver og skjemaer som arbeidsgiver må levere i dag, blant annet den årlige lønns- og trekkoppgaven.

Arbeidsgivere som ikke benytter et lønnssystem, kan rapportere gjennom en internettportal.

I en overgangsperiode vil det også være mulig å levere oppgaven på papir.



Bedre oversikt

Målet er å få bedre informasjon om lønnsforhold for arbeidsgivere, lønnstakere og myndigheter enn i dag.

Mottakere av lønn og pensjon vil få redusert behov for å dokumentere inntekt og gjennomført skattetrekk ved henvendelser til det offentlige.

For etatene vil innføring av EDAG bidra til å forenkle arbeidsprosesser og gi grunnlag for riktigere beslutninger og nye digitale tjenester.



Sparer en halv milliard

Foreløpige anslag indikerer en årlig besparelse for arbeidsgiverne på om lag 500 millioner kroner.

Forslaget er utarbeidet av en arbeidsgruppe med deltakere fra Skatteetaten, NAV, Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene.



Les også: Altinn-gevinst på 9 milliarder kroner



Ny lov

Det foreslås en egen EDAG-lov som skal gjøre regelverket lettere tilgjengelig og mer forståelig for arbeidsgivere og inntektsmottakere.

Høringsfristen er 4. juni 2011.



Les også:

Bygger eNorge på tre kontinenter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.