Vegvesenet skal etter hvert i gang med skredsikring av E39 ved Skredestranda ved Hornindalsvatnet i Nordfjord.
Åtte punkter ved den rasutsatte Skredestranda skal sikres. Tiltak som rasvoller, der skredene blir fanget bak vollen og ført under E39 i kulvert er aktuelle på de fleste punktene. Å bygge bru der skredet blir ført under brua er også en aktuell løsning.
![Området som skal skredsikres er avmerket. Riggområdet for det framtidige rassikringsprosjektet blir ved Holmøyane, noen kilometer lenger øst. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2773/2773130/Kart%2520rigg%2520skredsikring.jpg)
Men før det skal Vegvesenet sørge for å få opparbeidet et riggområde for dette prosjektet. Etaten har kjøpt en tomt på et ferdig regulert område i Holmøyane, noen kilometer lenger øst.
På denne tomta er det fjell. Entreprenøren som får oppdraget skal renske berget, sprenge og bruke massene til å fylle på tomta. I vestre del av arealet skal det opp en cirka fem meter høy natursteinsmur. Det skal også anlegges avkjøring til E39, slik som det er beskrevet i gjeldene reguleringsplan.
Entreprenøren skal også sørge for asfaltering, VA-grøfter, veilys, gjerder og oljeavskiller, for å nevne noe.
Startdato er satt til 1. juni, og riggområdet skal være ferdig 18. oktober.
Tilbudsfrist: 11. mai.
![Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846467/Ny%2520E136%2520Tuen.jpg)
Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner