Etter såvidt å ha fått på plass en organisasjon med 180 ansatte til å betjene alle fylkesveioppgavene, jobber Rogaland fylkeskommune nå på spreng for å få besatt ytterligere 90 nye stillinger i løpet av året. Det forteller Astrid Eide, som er leder for veivirksomheten i fylkekommunen i siste utgave av Våre Veger.
– Omsetningen øker i tiden som kommer blant annet med byggingen av Bussveien, et prosjekt til 10 milliarder, og som krever at vi utvider organisasjonen til å håndtere dette. Vi skal i løpet av året ansette 90 personer for ulike funksjoner innen planlegging og utbygging, forteller hun.
![Aller første del av enderekkverket til Hangarbrua er kappet.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840293/f%25C3%25B8rste%2520enderekkverk%2520kuttet.jpg)
Brua lages av deler fra oljeplattform – vedlikeholdsfri i 100 år
13 km på hver ansatt
Da Statens vegvesen overlot administrasjonen av fylkeveiene til fylkene selv, brukte Vegvesenet, ifølge en oversikt som ble utarbeidet, 192 stillinger til å håndtere fylkesveiene i Rogaland.
Fylket har 2500 kilometer egne veier å ta vare på, noe som gir 13 km på hver ansatt. Det betyr at fylket allerede den gang var blant de høyest bemannede i forhold til veinettet de har ansvar for.
For vegsjefen er det ingen overraskelse at de nå trenger flere folk enn det som Statens vegvesen brukte på Rogalandsveiene.
– Dette skjer fordi vi ser at de stillingsrammene som ble overført i henhold til de ressursene som Statens vegvesen hadde, ikke er nok. Vi ser at de fellesfunksjonene og effekten av en stor organisasjon som Statens vegvesen representerte, ikke er mulig å få til for et enkelt fylke. Dette så vi komme, og har hatt gode prosesser i forkant av oppbemanningen, forteller Astrid Eide.
![En finsk stridsvogn av typen Leopard 2 krysser grensen mellom Finland og Norge tidligere i vinter. Tilsvarende stridsvogner vil bli montert hos Ritek i Norge.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844211/NTB_WJdyZHVjIC8.jpg)
Levanger-bedrift skal montere Forsvarets nye stridsvogner