ELBIL

Fersk rapport: En økende andel lavtlønnede kjøper elbil

Trenden vil forsterkes når bruktmarkedet blir bedre, mener Elbilforeningen.

Andelen elbiler øker i alle inntektetsgrupper.
Andelen elbiler øker i alle inntektetsgrupper. Foto: NTB Scanpix
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
14. apr. 2020 - 13:50

Tirsdag kom en ny rapport som Statistisk sentralbyrå (SSB) har utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, som viser hvordan elbilkjøp fordeler seg blant husholdninger med ulikt inntektsnivå. Av rapporten kommer det fram at den prosentvise veksten i elbiler blant private eiere, er størst blant nordmenn med lav eller middels inntekt. 

SSB melder at antall elbiler per voksen i norske husholdninger økte med 32 prosent fra 2018 til 2019. De har også har delt inn befolkningen i ti desiler etter husholdningsinntekt, og konkluderer med at folk desil 1 (de med lavest inntekt) øker prosentvis mest. I de tre øverste desilene var veksten minst. 

Generelsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening forventer en forsterkning av denne trenden fremover:

– Det vil ta tid før elbiler kommer for fullt i bruktbilmarkedet. Og folk med dårlig råd kjøper ikke ny bil, 3 av 4 kjøper brukt, sier hun.

Antall elektriske og fossile biler per voksen i husholdningen. <i>Foto:  SSB</i>
Antall elektriske og fossile biler per voksen i husholdningen. Foto:  SSB

Nybilsalget

Kjøp av nye elbiler domineres naturlig nok av folk med høy inntekt. I desil 10 - de ti prosentene som har høyest inntekt - kjøpte 8,5 prosent av husholdningene ny bil i 2019, mot bare 0,2 prosent i nederste desil. 

Som en følge av dette sto husholdninger i desil 10 i fjor bak 37 prosent av alle nyregistrerte elbiler og 21 prosent av alle nyregistrerte fossilbiler.

Husholdninger på den nederste halvdelen på inntektsskalaen sto på sin side for kun 10 prosent av innkjøpene av nye elbiler og 22 prosent av nye biler som gikk på bensin eller diesel.

Familier som er gruppert i desil 7-10 kjøper flere elbiler enn dieselbiler.

 

Det er familiene med høyest inntekt som står for de fleste nybilkjøpene. Og mange av dem velger elektrisk. <i>Foto:  SSB</i>
Det er familiene med høyest inntekt som står for de fleste nybilkjøpene. Og mange av dem velger elektrisk. Foto:  SSB

 

Equinors fornybarsjef Pål Eitrheim Eitrheim sier de skal jobbe videre med å gjøre prosjektene mer finansielt robuste.
Les også

Equinor skrotet havvindkontrakt etter kostnadseksplosjon: – En utfordring jeg tror vi må leve med

11 milliarder i avgiftslette

Tall fra Finansdepartementet viser at elbilkjøpere ble fritatt for rundt 11 milliarder kroner i merverdiavgift og engangsavgift i 2019, og i den politiske debatten vurderes det løpende om modellen med avgiftslettelser bør endres. Arbeiderpartiet og Rødt vil ha avgifter på dyre elbiler for å fjerne fordelen for de rikeste, Senterpartiet vurderer et lignende forslag opp mot dagens ordning.

Dette er alle elbilfordelene som gjelder i dag.

– Vi ser at det er generelt stor fremgang for elbil i alle inntektssegmenter, og markedet dreier seg tross ikke alt bare om salg av nye biler, kommenterer generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Norge har et mål om at alle nye biler skal være fossilfrie innen 2025, og Elbilforeningen hevder at insentivene må være minst like gode som i dag om vi skal få dette til. Christina Bu ser heller ingen grunn til å beskatte de dyre bilene mer enn de rimeligere.

– Noe av utfordringen er at markedet allerede har nådd en veldig høy andel innen klassene for små og mellomstore elbiler. For eksempel selges det nå nesten bare elektriske VW Golf. For å komme videre må vi også se en vekst i storbilsegmentet, og ikke minst for Senterpartiet må det være riktig å støtte opp under ordningen vi har nå: Endelig kommer det biler som egner seg godt i distriktene.

Fortsatt store forskjeller

I 2019 var det 21 ganger flere elbiler per voksen i husholdningene i desil 10, de med høyest inntekt, enn i desil 1. I desil 10 har knapt 18 prosent av bilene elektrisk motor, mot under 4 prosent i de nederste fem desilene sett under ett. 

Av de rundt 74.000 privateide nyregistrerte bilene i 2019 var nesten 46.000 elbiler, og 28.000 fossilbiler. 

Dette er et negativ av det første genetiske fingeravtrykket laget av Alec Jeffreys 19. september 1984. Bildet viser DNA-mønstre fra ulike personer. Der mønstrene er like, er prøven fra samme person.
Les også

DNA-teknologi: – Seriøse utfordringer med det vi kaller CSI-effekten

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.