Audi E-tron

Hevder Audi har problemer med E-tron-produksjonen

Tysk avis: Audi klarer ikke å skaffe nok batterier.

Audi E-Tron.
Audi E-Tron. (Foto: Marius Valle)

Tysk avis: Audi klarer ikke å skaffe nok batterier.

Kunder som venter på Audis elektriske SUV E-tron må smøre seg med tålmodighet, skriver Bayerischer Rundfunk (BR). 

Audis fabrikk i Brussel har kapasitet til 300 biler om dagen, men produksjonen er halvparten av dette, ifølge BRs kilder. 

Det skal være problemer med å skaffe nok batterier.

Kildene hevdes å være tilknyttet underleverandører, og Audi-ansatte. 

Audi har ikke ønsket å kommentere opplysningene overfor BR, men en talsperson sier til nettstedet at alle nye biler som settes i produksjon vil gi utfordringer som må løses i samarbeid med utviklingspartnere og leverandører.

Audi kjøper sine batterier fra LG Chem, som produserer dem i en fabrikk i Polen. 

Over 20.000 forhåndsbestillinger

Bilen er forhåndsbestilt i over 20.000 eksemplarer. Om produksjonen forblir 150 biler om dagen, vil det ta 27 uker å produsere alle sammen. 

Ifølge BR er leveringstiden i dag fem måneder for Audi E-tron. 

De første norske eksemplarene av bilen ble overlevert kunder denne måneden. 

Audi E-Tron ble presentert i San Francisco.
Audi E-Tron ble presentert i San Francisco. Foto: Marius Valle

Kan levere ny bil på få uker

– Vi har ikke mer informasjon enn det som står i den nevnte artikkelen. Men vi har god dialog med fabrikken og jobber tett med dem, og Norge er et prioritert marked for Audi e-tron, sier Morten Moum, kommunikasjonssjef i Audi Norge.

Han sier at det nå er mange Audi E-tron på norske veier, etter at kundeleveringer begynte i mars. Det leveres nå ut biler til kunder daglig.

– Leveringstiden avhenger blant annet av valgte utstyrskombinasjoner. Ønsker du raskest mulig levering, så tilbyr vi et «Fast Track»-alternativ. Dette er ferdigbygde, godt utstyrte biler, sier Moum.

Han sier at kundene via appen «Mitt Bilhold» kan følge bilen fra bestilling til leveranse.

Kommentarer (55)

Kommentarer (55)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå